Het propedeusejaar is een introductie en oriëntatie op het vakgebied en de opleiding CMD Amsterdam, maar heeft ook als doel om te selecteren en indien relevant te verwijzen. In het propedeusejaar volgen alle studenten hetzelfde programma. Naast samenwerken in o.a. teamprojecten krijg je in de individuele projecten en studieregiepunten extra mogelijkheden om je eigen kwaliteiten laten zien.
De studenten in het tweede jaar worden verdeeld in twee clusters. Het eerste cluster krijgt eerst Project Web en daarna Project Beyond en bij het tweede cluster is dit andersom. Vanaf blok 3 kunnen studenten zelf één van de vier keuzeprojecten kiezen. Het project kies je al in het begin van blok 1 en hiermee bepaal je in grote mate hoe jij je in blok 3 als CMD-er verder wil ontwikkelen. In blok 4 wordt eerder opgedane kennis en vaardigheden toegepast in een korte stage van tien weken. Het is mogelijk om blok 3 en 4 te spiegelen.
In het derde studiejaar kun je je als student nog weer verder specialiseren. Zowel het eerste als het tweede semester van het derde studiejaar bestaan uit themasemesters/minoren met diverse onderwerpen. Je kiest in elk semester zelf een themasemesters/minor op basis van je eigen interesses. Naast de themasemesters/minoren in dit overzicht kun je ook een themasemester/minor bij een andere HvA opleiding of bij één van onze twintig buitenlandse partnerscholen volgen. Je studeert dan een half jaar in het buitenland.
Het afstudeerjaar begint met een fulltime stage van 20 weken. In de stageperiode worden de leerdoelen binnen de CMD-competenties door jezelf bedacht, overlegd met je CMD stagebegeleider en door jou ingepland. De mate waarin je als een junior in de CMD-praktijk functioneert staat centraal; je werkhouding, werkstijl en de gerealiseerde beroepsproducten. In blok 3 en 4 doe je je afstudeerproject. Dit project is de kers op de taart van de opleiding waarin je veel keuzevrijheid hebt. Je kunt een opdracht doen voor een bedrijf of je kunt een maatschappelijk probleem aanpakken en je mag zelf bepalen waar je de focus legt.