De visie van CMD Amsterdam

CMD Amsterdam leidt
kritische ontwerpers op die
digitale producten maken voor een
complexe samenleving.


CMD Amsterdam

Amsterdam is een hub voor veel creatieve en digitale-ontwerp bedrijven en organisaties. Hier worden digitale producten en diensten ontworpen die miljoenen mensen dagelijks gebruiken. CMD Amsterdam vervult als voltijd bachelor niveau ontwerp-opleiding met een focus op digitaal interactief design, een belangrijke en unieke rol binnen deze industrie:

  1. We leiden een nieuwe generatie, kritische ontwerpers op,
  2. We werken samen met bedrijven, non-profits en (onderzoeks)instellingen uit de regio. Studenten lopen stage, werkveld partners zijn opdrachtgevers voor studentenprojecten, experts uit het vakgebied geven gastcolleges en -lezingen.
  3. We inspireren het werkveld. Door onze onafhankelijke positie kunnen we onderzoek doen naar vergeten thema’s om het vakgebied te verbeteren.
De mensen

CMD Amsterdam bestaat uit een groep bevlogen en diverse mensen. We verschillen vaak van mening, maar zijn verenigd in onze passie voor ontwerpen, maken en onderwijs. Juist door de verschillen houden we elkaar scherp. Flexibiliteit en persoonlijk contact zijn belangrijk, daarom zijn docenten, ondersteunend personeel en management zichtbaar en makkelijk te spreken voor studenten en elkaar.

Het docententeam bestaat uit ervaren professionals en betrokken coaches. Onze passie voor ontwerpen vertalen we naar uitdagende opdrachten. Naast ons vaste team werken we veel samen met gastsprekers en gastdocenten.

We nemen onze studenten serieus en hebben goed voor ogen waar we ze voor opleiden. Dit doen docenten veelal als coach met expertise in het vakgebied. Docenten dagen studenten uit om buiten hun comfort-zone te gaan. We cultiveren diversiteit, optimisme, creativiteit, humor, betrokkenheid en een verantwoordelijke houding. En dit alles doen we in onze unieke, inspirerende omgeving.

Ons onderwijs

De kerntaak van CMD Amsterdam is om studenten op te leiden tot bekwame en kritische ontwerpers. Ontwerpers die in het huidige vakgebied direct aan de slag kunnen, maar die ook een verlangen hebben om de wereld te verbeteren. Ons competentieprofiel beschrijft wat ontwerpers moeten kennen en kunnen. Het competentieprofiel vormt, samen met deze visie, de kern van het onderwijsprogramma. Studenten leren bij ons:

  1. Vakkennis en vaardigheden toe te passen om duurzame en eerlijke digitale producten te ontwerpen en maken,
  2. De status quo te bevragen en te verbeteren om zo tot nieuwe inzichten voor werkveld en maatschappij te komen, en
  3. In kaart te brengen wat hun persoonlijke talenten, waarden en interesses zijn om zo hun eigen weg in dit vakgebied te ontdekken.

Het curriculum bestaat daarom uit een mix van kennismodules, practica en (praktijk)opdrachten waarbij persoonlijke begeleiding, het experiment en samenwerking belangrijke uitgangspunten zijn. We dagen studenten uit en zorgen dat ze verantwoordelijkheid voor hun eigen leren kunnen nemen. Meer details over ons didactische aanpak is te vinden in onze blueprint.

Ons onderzoek

Docenten en studenten zetten hun design skills in om met onze samenwerkingspartners onderzoek te doen. Er zijn meerdere manieren waarop onderzoek een rol speelt binnen CMD Amsterdam, waaronder:

  • Inspiratie of data verzamelen tijdens een ontwerpproces: Veelal maken studenten gebruik van tried and tested methoden
  • Creatief en artistiek onderzoek: omdat ons vakgebied constant verandert is een artistieke en experimentele aanpak ook nodig. Hierdoor kunnen studenten nieuwe ontwikkelingen in het vakgebied bevragen, op waarde schatten en eigen maken. Daarnaast helpt creatief en artistiek onderzoek om bestaande patronen kritisch te bekijken en zo nodig te verbeteren.
  • Onderzoek naar (design)onderwijs: we blijven op de hoogte van nieuwe theorieën, aanpakken en concepten in het (design)onderwijs. We bespreken dit onderling, vullen het aan met eigen onderzoek en ervaring om zo ons onderwijs te verbeteren.

De uitkomsten van ons onderzoek delen we ook graag. We organiseren masterclasses, meetups en symposia. Daarnaast publiceren onze docenten over hun onderzoek en spreken ze op congressen. Ons onderzoek zorgt ervoor dat ons onderwijs altijd up to date is en vaak zelfs voor het werkveld uitloopt.


Kritische ontwerpers voor een complexe samenleving

De digitale wereld heeft een enorme invloed op het dagelijks leven van iedereen. We kunnen niet meer betalen zonder telefoon, we kunnen geen zorg meer regelen zonder computer, we kunnen geen belastingaangifte meer doen met een papieren formulier. Iedereen is afhankelijk van digitale producten en diensten. Dat betekent dat deze producten en diensten door iedereen veilig en het liefst prettig te gebruiken moeten zijn.

Hiervoor zijn kritische ontwerpers nodig. Mensen die vragen blijven stellen, die niet direct tevreden zijn, mensen die nee durven te zeggen als dat nodig is en mensen die weten hoe ze ideeën kunnen verwezenlijken.

Zelfkennis

Er wordt veel gevraagd van een kritische ontwerper. Je moet je bewust zijn van jezelf, de wereld om je heen, jouw plek in die wereld én van de invloed die je als ontwerper uitoefent op de wereld. Dat is complex. CMD Amsterdam helpt studenten bij deze bewustwording. We zorgen dat er ruimte is om dingen uit te proberen, om artistiek en creatief onderzoek te doen. Zo gaan we in gesprek over belangrijke vragen als: “Hoe denk jij over complexe ethische vraagstukken? Wat voor producten wil je graag ontwerpen en hoe zorg je ervoor dat dat lukt? Hoe beïnvloedt je achtergrond en cultuur, jouw ontwerppraktijk? Hoe zorg je dat je bij blijft in een constant veranderend vakgebied? Etc.”

Ethisch besef

Ontwerpers hebben een grote maatschappelijke verantwoordelijkheid. Digitale producten hebben zowel op individueel als maatschappelijk niveau een grote invloed. Om goed met deze verantwoordelijkheid om te kunnen gaan leren onze studenten conceptuele, technische en reflectieve kennis en vaardigheden. Ze verdiepen zich in specifieke lokale contexten en luisteren naar vaak ongehoorde stemmen. We denken bij CMD niet dat we weten wat “Het Goede” is, maar stimuleren studenten vanaf de start van de opleiding hier zelf over na te denken. We vragen onze studenten verder te kijken dan het hier en nu, en verder dan de eigen context. Onze studenten leren bij CMD Amsterdam hoe ze om kunnen gaan met de complexiteit van meervoudige en soms botsende belangen.

Bestaande en nieuwe kennis

Studenten van CMD Amsterdam leren wanneer en hoe ze gebruik moeten maken van bestaande kennis en praktijken zoals richtlijnen, wetgeving en gevestigde ontwerppatronen. Ze benaderen een ontwerp wel altijd kritisch: bestaande patronen worden niet klakkeloos toegepast, er wordt altijd gezocht naar het best passende ontwerp. Hiervoor is een onderzoekende, experimentele en creatieve houding nodig. De combinatie van gedegen kennis, vakmanschap en een innovatieve houding zijn beschreven in ons competentieprofiel. Hiermee zijn onze studenten voorbereid op een ontwerppraktijk in een altijd veranderende wereld.


Digitale producten

Bij CMD Amsterdam ontwerpen we digitale, interactieve producten. Dit vatten we breed op: het kunnen onder meer ervaringen, interventies, apps, diensten en websites zijn. De digitale producten die onze studenten ontwerpen zijn interactief. Iedere student krijgt grondige basiskennis en -vaardigheden op het gebied van techniek, vormgeving en interactie.

Onze pijlers

De rol van techniek, vormgeving en interactie binnen CMD Amsterdam.

Digitale producten worden veelal gevormd door drie pijlers: de vorm, de functie, en de achterliggende techniek. Zonder vormgeving is het niks, zonder functie is het niks, en zonder techniek bestaat het niet. Elk product is vormgegeven, bij elk product is onderzoek gedaan naar hoe het moet werken en waarom, en bij elk product zijn de technische (on)mogelijkheden meegenomen.

Een geanimeerde impressie van willekeurige CMD-profielen. Klik er op om te pauzeren/verversen.

Elke ontwerper heeft een eigen focus op deze pijlers. Waar deze focus precies zit is afhankelijk van interesses, skills, en natuurlijk van de opdracht. Er zijn eindeloze combinaties en verhoudingen mogelijk. Bij iedereen verhouden vormgeving, interactie en techniek zich op een eigen wijze. Pijlers kunnen soms minder of meer prominent aanwezig zijn. Wat niet bestaat zijn ontwerpers die zich puur en alleen op één pijler richten. Er bestaat geen ontwerper die geen rekening houdt met de achterliggende techniek, of de vorm, of de manier waarop het moet werken. Ze zijn er uiteindelijk altijd alle drie. De exacte verhoudingen zijn persoonlijk: hoeveel aandacht iemand aan iets besteedt, of welke rol het speelt in het ontwerp, dat is je eigen keuze. Bij CMD helpen we om die persoonlijke verhoudingen te vormen.

Robuust ontwerp

De vraag naar website- en applicatie-ontwerpers is onveranderd groot. Bij CMD Amsterdam leren we studenten robuuste websites te maken volgens bestaande richtlijnen en patronen. Omdat de technologische mogelijkheden van het web in ontwikkeling zijn kunnen bestaande richtlijnen en patronen achterhaald raken, en vervangen worden door dingen die beter werken. Patronen en richtlijnen worden continu kritisch en creatief bevraagd. Nieuwe technologieën worden onderzocht om tot betere ontwerp-oplossingen te komen.

In de ontwerppraktijk is echt innovatief ontwerp een niche: bedrijven en organisaties zijn over het algemeen risicomijdend. Innovatie is wel nodig, ons vakgebied is nog lang niet af. Om het vakgebied vooruit te helpen doet CMD Amsterdam by design experimenteel onderzoek naar bestaande technieken.

Innovatief ontwerp

We zien het als onze taak het werkveld te verbeteren omdat we niet gebonden zijn aan commercieel succes. Wij zijn in de positie na te denken over de lange termijn, (onbedoelde) consequenties van digitale technologie en onderzoek te doen naar vaak buitengesloten doelgroepen. Zo kunnen we het werkveld verbeteren en de (digitale) wereld eerlijker en duurzamer maken. Wij vinden toegankelijkheid, (ecologische) duurzaamheid, privacy en veiligheid belangrijke thema’s en hier besteden we in ons curriculum aandacht aan.

Experimenteel ontwerp

Wij volgen en onderzoeken ontwikkelingen en trends, en we vragen ons af: wat als? Vooral in minoren onderzoeken wij samen met studenten onderwerpen, technologieën en ontwerpmethodes die nog niet standaard in het curriculum zitten. Experimenten met AI, XR en Immersive Environments resulteren bijvoorbeeld in nieuwe ontwerppatronen. Ook de rol van digitaal ontwerpers in bijvoorbeeld “connected products” is een van onze speerpunten. We reflecteren op de gevolgen hiervan voor ons vakgebied en dus voor ons onderwijsprogramma.