Opdrachtomschrijving:
De opdracht van dit project was om een product te ontwikkelen die een slaapprobleem oplost. Hierbij moest de telefoon uit de slaapkamer blijven en de focus liggen op een fysiek interactief product. Na het doen van onderzoek naar slaapproblemen, zijn wij erachter gekomen dat een veelvoorkomend probleem bij kinderen is dat ze niet willen slapen s’avonds, of te vroeg opstaan en in beiden gevallen niet alleen hun eigen slaaprust verstoren maar ook die van de ouders.
Eindresultaat:
Otto de otter is een interactieve knuffel voor kinderen van ca. 3-6 jaar. Otto helpt kinderen een goed slaapritme te krijgen. Dit doet Otto op een slimme manier, hij heeft zelf namelijk slaapproblemen en vraagt hierbij de hulp van een kind. Zo wordt slapen een doel dat het kind graag wilt bereiken. Hierbij vraagt Otto om gedrag van het kind dat een goede slaap stimuleert. Zoals het sluiten van de gordijnen (donkere kamer), het handje vasthouden (gevoel van veiligheid) en een goed vast slaapritme. Dit slaapritme wordt bepaald door de ouders met behulp van een applicatie op hun telefoon. Een goed slaapritme is niet alleen belangrijk voor het kind maar zorgt er ook voor dat ouders geen verstoorde nachtrust oplopen. Te laat gaan slapen of te vroeg opstaan wordt voorkomen door Otto.
Link(s) naar meer info / demo(s) / filmpjes van het project:
https://oege.ie.hva.nl/~jansenr38/otto/
https://www.dropbox.com/scl/fi/6jb25do39b57jcnj458aw/Productbiografie-Team-2.paper?dl=0&rlkey=5141g0c7aggpgn9s7oshxc6z4
Afbeeldingen: