Onze opleiding hecht grote waarde aan samenwerking. We kijken met interesse naar de ontwikkelingen in ons vakgebied en de samenleving en zoeken daar onderwerpen en partners uit. Daarnaast stellen wij onze kennis en kunde rond digital interactive design graag beschikbaar voor ons netwerk.
Bij CMD in Amsterdam worden studenten opgeleid tot digital interactive designers. Via vakken en projecten rond de specialismen interaction design, visual design en techniek (met name frontend development) ontwikkelen zij zich tot startende ontwerpers met een expertise in of met een combinatie van deze specialismen.
Tijdens stages werken onze studenten mee aan de digital design projecten bij bedrijven. Aan het einde van het tweede studiejaar via een korte stage van tien weken, in het afstudeerjaar via een lange stage van twintig weken.
Informatie over stagesHet werken in / aan projecten zit in de kern van onze opleiding. Van propedeuse tot afstudeerjaar wordt zowel in teamverband als individueel veel aan projecten gewerkt. Deze (onderzoeks)projecten bieden een goede mogelijkheid om externe opdrachten rond 'digital interactive design' uit het werkveld aan te bieden aan onze studenten.
Aandachtspunt is dat er genoeg ruimte moet zijn voor de ideeën en de creativiteit van onze studenten. Externe opdrachten worden daarom altijd eerst met onze coördinatoren besproken. En soms eindigt een project van één team niet altijd volgens de verwachtingen. Dat hoort bij onderwijs en leren. Daarom vragen wij geen geld voor projecten. Wel uw inspanning en tijd als projectpartner / klant natuurlijk. Heeft u een specifieke vraag met een deadline en een duidelijke beeld over het eindproduct? Dan is een (betaalde) klus voor onze studenten buiten het curriculum wellicht een goed alternatief.
Ons curriculum biedt volop mogelijkheden om met externe partijen samen te werken. Bekijk ons curriculum en mogelijk ziet u zelf al vakken, projecten en/of minoren die bij uw vraag aansluiten. We bespreken graag de mogelijkheden. Ook als u geen idee heeft waar uw vraag in het curriculum het beste past natuurlijk.
Curriculum CMDHoe kun je data in je designs toepassen? Of moet je je ontwerp zo maken dat er optimaal van data gebruik gemaakt kan worden? Hoe ziet het werken bij een ontwerpbureau er nu eigenlijk uit? En wat is de meerwaarde van CMD'ers daarin? Wanneer pas je nou wel of juist niet het 'hamburger-menu' toe in je ontwerp?
Geen goed user centred design zonder Usability Lab natuurlijk! In ons Usability Lab testen onze studenten daarom of de door hun ontworpen applicaties (zowel voor desktop, tablet als small-screen) gebruiksvriendelijk zijn dus en goed scoren op 'usability'.
Wat is er nou leuker dan een groep enthousiaste CMD-studenten uit te nodigen voor een bezoek aan uw organisatie of hulp bij uw evenementen? Onze studenten (en docenten) vinden het altijd erg leuk om langs te komen bij bedrijven uit ons vakgebied.
Op deze manier krijgen studenten beter inzicht in de verschillende soorten organisaties en hun bedrijfsculturen. Wat past er bij mij en wat niet? Waar voel ik mij thuis? Als organisatie is dit tevens een goede manier om toekomstige ontwerptalenten te interesseren voor een stage of een (bij)baan.
Hulp bij evenementen kan bestaan uit bijvoorbeeld: filmpjes maken, bloggen, interviewen, foto’s maken, badges uitdelen, sprekers-assistentie of technische ondersteuning. Dat mag betaald, maar kan ook door toegangskaarten te geven en mogelijkheid tot het volgen van delen van het programma en te netwerken met bezoekers / sprekers.
Om onze studenten zo goed mogelijk op te leiden tot startende digital interactive designers is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen in ons vakgebied. Eén van de instrumenten die wij hier als opleiding voor hanteren zijn gesprekken met de Opleidingsadviesraad (OAR). U kunt zich hiervoor als organisatie aanmelden.
Het beste studentenwerk wordt ieder jaar beloond met prijzen tijdens de jaarlijkse Golden Dot Awards. Onze docenten nomineren het beste werk, een vakjury kiest daar de winnaars uit. Dit varieert van propedeuse tot afstudeerjaar en van individueel werk tot teamprojecten.