Opdrachtomschrijving:
Voor het afstudeertraject heb ik een project opgesteld waarbij ik eenzame HBO studenten wil voorzien van advies en inzicht in hun eenzame gevoel aan de hand van een game, gemaakt in Unity. Mentale gezondheid onder studenten wordt vaak besproken, maar een onderwerp als eenzaamheid wordt nog vaak enkel geassocieerd met een oudere doelgroep. Dit project laat zien dat je niet alleen bent in deze situatie en dat het vragen om hulp oké is.

Eindresultaat:
Orbit: Alone in Space is een proof of concept 3D game gericht op HBO-studenten, met een centraal thema van eenzaamheid. De speler reist als astronaut naar drie verschillende planeten om planten te verzamelen voor onderzoek. Deze planten analyseert hij steeds na het bezoek aan een planeet in zijn schip, waarna hij reflecteert op een passende vraag én advies ontvangt. Op de eerste, blauwe en bergachtige planeet ervaart de speler het gevoel van eenzaamheid en leert hij over de situatie van de astronaut. Op de tweede planeet, een bewoonde woestijn met een oase, helpt de speler een eenzame alien genaamd Orbo en leert over het herkennen van eenzaamheid bij anderen. Op de derde, donkere planeet navigeren de astronaut en Orbo samen door grotten, waarbij de speler leert dat het vragen om hulp oké is. De game bevordert bewustzijn, empathie en normaliseert hulp zoeken. De ervaring benadrukt vooral het belang van zelfreflectie en het aanpakken van eenzame gevoelens.

Link(s) naar meer info / demo(s) / filmpjes van het project:

Figma prototype

https://rosella-moens.itch.io/orbit

Afbeeldingen:

 

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.