Onderwijsprogramma (curriculum) CMD

Propedeuse

In het eerste jaar van de opleiding (propedeuse) maak je kennis met je medestudenten, de docenten en natuurlijk de stad Amsterdam. We vinden het belangrijk dat je je hier thuis gaat voelen en je je veilig en uitgedaagd voelt om zo goed mogelijk je eerste stappen in de opleiding te kunnen zetten. We maken een begin met jouw ontwikkeling als aankomend digital designer.

Alle studenten volgen hetzelfde programma. Je leert in je eigen klas wat het ontwerpen van digitale producten eigenlijk allemaal betekent. In de werkgroepen pas je deze theorie toe in bijvoorbeeld een opdracht voor een organisatie in Amsterdam. Naast samenwerken in teamprojecten krijg je in de individuele projecten en studieregiepunten de gelegenheid om je eigen kwaliteiten te laten zien. Zo ontdek je bij jezelf waar je interesses, sterke en ontwikkelpunten liggen.

Wat leer je in de propedeuse?

Blok 1 (september – november)

Experimenteren met interactie

In dit blok experimenteer je elke week met een bepaalde vorm van interactie. Interactie is het proces van actie en reactie waarbij beide kanten, dat kunnen personen, objecten of systemen zijn, invloed hebben op elkaar. Bijvoorbeeld: als jij een vraag stelt en iemand antwoordt, is dat een vorm van interactie. Je bent deze acht weken vooral heel praktisch bezig: je bouwt o.a. een kettingreactie, je gaat aan de slag met karton om 3D modellen te maken, je wordt ondergedompeld in de wereld van Augmented Reality en AI en je leert vooral goed om je heen te kijken naar allerlei vormen van interactie in de fysieke en digitale wereld.

Blok 2 (november – februari)

Wijzer op het web

Het internet biedt geweldige kansen voor iedereen die er gebruik van kan maken. Maar er worden door ontwerpers ook bewust misleidende patronen in websites en apps gestopt. Daar ga je in dit blok onderzoek naar doen. Welke gevolgen hebben zulke ‘dark patterns’ voor de privacy en keuzevrijheid van een bezoeker? En wat vind jij – als aankomend ontwerper – daar eigenlijk van? Je leert hoe je jouw onderzoek en opinie over dit soort kwesties met de rest van de wereld kan delen, uiteraard door er een website voor te ontwerpen en programmeren. Je verkent en experimenteert met de vormgevingsprincipes en technieken die aan de basis liggen van al die website die je dagelijks gebruikt.

Blok 3 (februari – april)

Ontwerpen met opkomende technologie

Tijdens dit blok ontwerpen studenten voor en met opkomende technologieën. Drie verschillende technologieën worden geïntroduceerd, waarbij elke technologie gedurende 1,5 week centraal staat. In de laatste drie weken van het blok kiezen studenten een van deze technologieën en een design challenge. Vervolgens verdiepen zij zich verder zelfstandig in hun keuze. In deze fase vindt de begeleiding plaats door middel van workshops en feedbacksessies.

Blok 4 (april – juni)

Ontwerpen voor gedragsverandering

Hoe kun jij met een app iemand helpen om zich beter te voelen? In dit project bedenk en ontwerp je met je team een creatieve oplossing rond mentale gezondheid. Denk bijvoorbeeld aan een app die je herinnert om even pauze te nemen, die je stimuleert om vaker naar buiten te gaan, of die je helpt beter om te gaan met stress. Je ontdekt hoe kleine keuzes in vormgeving – zoals kleuren, knoppen en animaties – invloed hebben op gedrag. En je leert nadenken over de vraag: hoe ver mag je gaan met beïnvloeden?

Tweede jaar

De eerste twee blokken in het tweede jaar zijn nog voor alle studenten gelijk. Je werkt in beide blokken aan een opdracht (project) voor een bestaande opdrachtgever. Bij elk project volg je ook ondersteunende theoretische vakken die je weer in het project kunt toepassen. Het doel van het assessmentgesprek is om met elkaar vast te stellen welke ontwerpkwaliteiten je in huis hebt en vervolgens hoe je deze kwaliteiten inzet.

Vanaf blok 3 start de keuzevrijheid voor studenten om de inhoud van hun opleiding vorm te geven. In blok 3 kun je daarom zelf één van de vijf keuzeprojecten kiezen. In blok 4 maak je als student in het blok ‘buitenruimte’ nader kennis met je toekomstige werkveld. We bieden je daar een aantal mogelijkheden voor (o.a. een stage) waar je zelf uit kunt kiezen.

Wat leer je in het tweede jaar?

Blok 1 (september – november)

Project RMDD

Tijdens project Responsive Multi-Device Design (RMDD) leer je interactieve ervaringen te ontwerpen waarbij de oplossing specifiek het gebruik van verschillende apparaten omvat. Bedenk en ontwerp een multi-device ervaring voor een bepaalde activiteit (reizen, fitness, bioscoop bezoek, …). Denk met name aan de gebruikersdoelen die telkens voor, tijdens en na deze activiteit belangrijk zijn, en welk device in welk stadium het meest geschikt zou zijn. Visualiseer jouw oplossingen in een screenflow zodat de functionaliteit van jouw product op alle gebruikte apparaten volledig in kaart gebracht is.

Front-end Development

In het vak Front-end development ga je prototypen met code. Dit doe je door een responsive en toegankelijke website te maken. Een website die zich automatisch aanpast aan de context: o.a. het device (groot, klein…), de omgeving (licht, donker, lawaaiig…), de interactiemogelijkheden (muis, toetsenbord, screenreader…) en de voorkeuren en karakteristieken van de gebruiker (wel/geen animaties, kleurenblind, dyslexie…).

Vormgeving 2

Je gaat een responsive website ontwerpen o.b.v vaste content en huisstijlrichtlijnen. Het vormgeven op basis van content staat hierbij centraal, waarbij de verschillende schermgroottes en situaties bepaalde ontwerpkeuzes vereisen. De onderwerpen die worden behandeld zijn: beeldtalen en vormgevingsprincipes, zoals typografische regels, hiërarchie, uitlijning, leesbaarheid, grids & layout. Het tweede onderdeel zal gaan over je eigen creatieve idee als ontwerper. Je ontwerpt een dynamisch onderdeel in de responsive website. Je doorloopt hiervoor een visueel onderzoek om tot onderbouwde keuzes te komen.

Blok 2 (november – februari)

Project Beyond

​Je gaat aan de slag met het ontwerpen van een oplossing voor een complex probleem. Hoewel beeldschermen een onderdeel van de oplossing kunnen zijn, ligt de focus in Project Beyond sterk op de interactie met computers en sensoren die zijn verwerkt in dagelijkse objecten en de omgeving om ons heen. Je ontwerpt op basis van onderzoek, en je ontwerpt met respect voor mens en planeet.

Content Delivery

Content in digitale producten is meestal de reden waarom je een digitaal product gebruikt. Het weer, producten in een webshop, nieuws, de afspraken in je agenda, et cetera. Vanuit een ontwerpperspectief is content wat we ontwerpen, creëren, plannen, beheren en hergebruiken om informatie over te dragen. Met behulp van content wil of moet de gebruiker iets weten, doen, voelen, vinden, ervaren. In het vak Content Delivery leer je de stappen die ontwerpers zetten om ruwe data te structureren en om te zetten naar betekenisvolle en impactvolle content. Zowel op apparaten met een scherm als zonder scherm.

Multimodal Interaction Design

Het vak Multi Modal Interaction Design biedt studenten een boeiende en praktische benadering van het ontwerpen voor niet-scherm interfaces. In deze cursus worden studenten uitgedaagd om na te denken over en te experimenteren met interactie-ontwerpen die verder gaan dan traditionele schermgebaseerde interfaces. Multi Modal Interaction Design streeft ernaar technologie naadloos te integreren in ons dagelijks leven en ons te laten interageren met digitale systemen op een meer natuurlijke en intuïtieve manier.

Ontwerponderzoek

In het vak Ontwerponderzoek leer je om een ontwerpvraagstuk (‘design challenge’) te kaderen met behulp van de CMD-Methods Pack. Je leert bruikbare en zinvolle onderzoeksmethodes te koppelen aan je ontwerpvraagstuk met het doel je ontwerpoplossing te vinden voor het vraagstuk van project Beyond. Dit vak is onderdeel van het project Beyond waarvoor je onderzoek gaat uitvoeren. In de wekelijkse werkgroepen van Ontwerponderzoek ga je aan de slag met verschillende onderzoeksmethodes op basis van ‘research through design’. Je leert de basisvaardigheden om gebruikersgegevens te analyseren en je maakt kennis met verschillende werkmodellen die je analyse kunnen visualiseren.

Blok 3 (februari – april)

Project Connected Products

Bij het profileringsblok Connected Products willen we je laten kennis maken met het vakgebied van Product Design, het ontwerpen van fysieke producten. Bij CMD zijn we gewend te ontwerpen voor digitale producten, met soms een fysiek component, maar nu draaien we het om. We gaan een fysiek product ontwerpen met een digitaal interactief (connected) component. De focus ligt dan ook op het ontwerpen voor een fysiek product. We introduceren je aan een aantal vakgebieden die daarbij van belang zijn en laten je de theorie en methodes toepassen op een eenvoudig ontwerp.

Project Interactie

In project Interactie ontwerp je een serie interacties tussen mensen en machines. Je levert iedere week een werkend, interactief prototype op dat gebruik maakt van verschillende interfaces zoals spraak, aanraking, lichaamsbeweging en natuurlijk toetsenbord en muis. Door te maken en te doen, leer je veel over interaction design en het ontwerpen voor verschillende zintuigen. Je bouwt in acht weken een portfolio van interactieve prototypes op, waarmee je aan het einde van het blok wordt beoordeeld.

Project Tech

In dit project verbeter en verbreed je jouw kennis van web development. De eindopdracht van dit project gaat over het programmeren van een zogenaamde ‘matching website’ in een team van vier studenten. Je levert een website op waar bezoekers content kunnen selecteren, filteren en/of sorteren. Alle gegevens worden opgehaald uit en opgeslagen in een database. Hiervoor maak je gebruik van API’s en/of een backend met NodeJS en MongoDB.

Project Visual

In project Visual staat jouw individuele ontwerpproces en je positie als ontwerper centraal. Hoe jij werkt, kijkt en denkt is van grote invloed en waarde voor wie je bent als ontwerper. Naast deze individuele aandacht, bieden we je kennis en inspiratie uit zo veel mogelijk aspecten van beeld, beeldcultuur, vormgeving en ontwerpen doen we oefeningen en opdrachten die de vier ontwerpcompetenties versterken: begrijpen, conceptualiseren, verbeelden en evalueren.

Blok 4 (april – juni)

Buitenruimte

Dit onderwijsblok biedt studenten de unieke kans om zelfstandig de buitenwereld te verkennen. Het doel van het blok is om studenten uit te dagen hun vaardigheden toe te passen in de praktijk en hen keuzevrijheid te geven in hoe zij dat doen. De buitenruimte bestaat uit verschillende buitenschoolse varianten, denk hierbij aan het meedraaien in een bedrijf in de vorm van een korte stage, meewerken aan complete projecten binnen de HvA of het uitvoeren van een project voor een externe opdrachtgever. Je geeft van tevoren aan welke variant je wil doen.

Project Design across Borders

In Design Across Borders, students create detailed initial concept proposals for digital media services that support the solution of a complex design problem in a foreign setting. In this edition of Design Across Borders, the design problem is the promotion of bicycling as an integral part of the city’s mobility system. Design Across Borders draws on the disciplines of urban design, system science, and public life study, among others. The project is designed to help you take the first steps towards becoming competent members of broad, multidisciplinary teams working on complex design problems.

Derde jaar

Zowel het eerste als het tweede semester van het derde studiejaar bestaan uit themasemesters en minoren met diverse onderwerpen. Hiermee kun je je ontwikkeling als ontwerper verdiepen of verbreden. Vanaf het derde studiejaar tot aan je afstudeerproject volg je een minor (m), themasemester (ts) en je lange stage. Dit mag in willekeurige volgorde. Het is daarom ook mogelijk je lange stage al in je derde jaar te doen.

Naast de themasemesters/minoren in dit overzicht kun je ook een themasemester/minor bij een andere HvA opleiding of bij één van onze twintig buitenlandse partnerscholen volgen. Je studeert dan een half jaar in het buitenland. We hebben een goed netwerk binnen Europa, maar ook daarbuiten. Gezien het internationale karakter van ons vakgebied is dit van harte aan te bevelen. En ook heel leuk!

Wat leer je in het derde jaar?

Semester 1 (september – februari)

Behavior Design (ts + m)

In de minor Behavior Design ga je je verdiepen in het gedrag van mensen en leer je hoe je dit kunt beïnvloeden als ontwerper. Psychologie, ethiek en ontwerpen staan in deze minor centraal. Tijdens deze minor kom je o.a. erachter hoe ons brein werkt, welke rol spelen biases en heuristieken (en het onbewuste) bij gedrag, welke ethische modellen er zijn en hoe je deze toepast etc.

Designing for Emerging Technologies (ts + m)

Deze minor is perfect voor studenten die geïnteresseerd zijn in de nieuwste technologieën. Je leert over virtual reality, augmented reality, AI en Internet of Things en hoe je deze kunt toepassen in unieke digitale ervaringen. In het eindproject kies je zelf een technologie. Je experimenteert hiermee en maakt prototypes. De minor is geschikt voor studenten die meer technische kennis willen opdoen en voor studenten die de toekomst tastbaar willen maken door te ontwerpen.

Information Design (ts + m)

Information Design gaat over het visualiseren en ontsluiten van informatie en data. De minor valt in drie delen van 6 weken uiteen. Het eerste gedeelte is voor alle studenten hetzelfde: je leert alles over datavisualisatie: waar kun je data vinden, welke grafiekvormen zijn er en wanneer gebruik je welke, hoe kun je een heldere legenda maken? Het tweede gedeelte van zes weken is een keuze: de techtrack met technische vakken zoals verdieping Javascript, werken met Libraries (in het bijzonder met D3) en werken met een Framework. Het derde, laatste gedeelte van de minor bestaat uit een teamproject.

Service Design (ts + m)

Bij de minor Service Design ga je breder kijken dan je gewend bent. Hoe? Door verder te kijken dan het product en de interactie met de gebruiker. Je kijkt uitgebreider: naar alles eromheen, naar de ondersteunende diensten, de omgeving en naar de mogelijkheden vanuit de opdrachtgever. Service design is een ontwerpmethode om de ervaring rond een totaalproduct of service positief, consistent en passend te maken op alle punten waar de gebruiker contact heeft met het product of de service, rekening houdend met alle belanghebbenden.

User Experience Design (ts + m)

The minor User Experience Design aims to help you design interfaces that provide a good user experience and positively contribute to the user’s experience of the organization that provides its products/services through the interface. Using simulations and real-world assignments, you will learn to research, understand and design solutions for complex user experience design problems at both a strategic level and at the user interface level. We build upon your existing knowledge of UX design and prepare you for designing for complex projects that touch multiple devices.

Immersive Environments (m)

In this international Minor, you learn how to create an interactive multimodal experience for a physical space. “Storytelling through all senses” is a key subject. In a discovery period you will experiment with different technologies like sensors, light, interaction, video projection, movement and sound. We will also use several ai tools to build worlds and stories.  During this period you will get workshops and inputs from all kinds of expertexperts.

Het internet is stuk, maar we gaan het repareren (m)

Samen met internetpionier Marleen Stikker (professor of practice van de HvA 🔗) en de andere studenten ga je werken aan een beter internet op basis van wat Stikker de Public Stack noemt. Dat is technologie waarin niet commercie of controle centraal staat, maar waarbij de gemeenschappelijke waarden het belangrijkst zijn. We beginnen bij je eigen technologiegebruik en zoomen langzaam maar zeker uit totdat we kijken naar technologie in de stad. Voor opdrachtgevers uit Amsterdam ga je bijvoorbeeld werken aan eerlijke alternatieven voor dataplatformen zoals die van de flitsbezorgers, gedeelde brommers of taxidiensten; of aan manieren om met digitale technologie burgers meer invloed te geven over wat er allemaal gebeurt in de gemeente.

Studeren in het buitenland (m)

In het eerste of tweede semester kun je een half jaar in het buitenland studeren bij één van de twintig buitenlandse partnerscholen van CMD. Naast partnerscholen in Europa, hebben we ook steeds meer contacten in bijvoorbeeld Azië of Australië. Je kunt je op deze manier als ontwerper verdiepen of verbreden in onderwerpen die we bij CMD of de HvA niet aanbieden. Daarnaast is studeren in het buitenland ook goed voor je internationale competenties, waar steeds meer Nederlandse ontwerpbureaus grote waarde aan hechten.

Semester 2 (februari – juni)

Applied Game Design (ts + m)

Applied games zijn games die voor een specifiek doel worden ontwikkeld, anders dan alleen ter vermaak. Denk hierbij aan games voor gezondheidszorg, educatie, of milieu. In de minor Applied Game Design wordt aandacht besteed aan de verschillende aspecten die nodig zijn bij het ontwerpen van applied games zoals inhoud, storytelling, vormgeving, regels en interactie. Binnen de minor ligt de nadruk sterk op een iteratief ontwerpproces, waarbij je een game of concept ontwikkelt op basis van steeds verder geteste speelbare prototypen.

Creative Research (ts + m)

Creative Research is een faculteitsbrede, transdisciplinaire minor die voor allerlei studenten geschikt is. De minor gaat over het belang van creatieve onderzoeksaanpakken om grote en kleine hedendaagse onderwerpen te verkennen, en verder te kijken dan deskresearch en een vragenlijst. Na het volgen van de minor weet je hoe je meer grip kunt krijgen op grote, belangrijke onderwerpen én ben je voorbereid op je afstuderen, vervolgstudie en de praktijk.

User Experience Design (ts + m)

The minor User Experience Design aims to help you design interfaces that provide a good user experience and positively contribute to the user’s experience of the organization that provides its products/services through the interface. Using simulations and real-world assignments, you will learn to research, understand and design solutions for complex user experience design problems at both a strategic level and at the user interface level. We build upon your existing knowledge of UX design and prepare you for designing for complex projects that touch multiple devices.

Visual Interface Design (ts + m)

De visual interface designer ontwerpt de ‘look, feel & touch’ van gebruiksvriendelijke, communicatieve en betekenisvolle digitale interactieve producten. Als deelnemer aan de minor visual interface design ontwikkel en verdiep je de kennis en vaardigheden die essentieel zijn voor het ontwerpen hiervan. Het lesprogramma richt zich op de persoonlijke ontwikkeling van de student tot visual interface designer door het aanleren van (onbewuste) beslissingsprocessen, kennis en vaardigheden die de basis zijn van goede visuele oplossingen. De student wordt in verschillende opdrachten voortdurend uitgedaagd te onderzoeken en te experimenteren door maken en doen.

Immersive Environments (m)

In this international Minor, you learn how to create an interactive multimodal experience for a physical space. “Storytelling through all senses” is a key subject. In a discovery period you will experiment with different technologies like sensors, light, interaction, video projection, movement and sound. We will also use several ai tools to build worlds and stories.  During this period you will get workshops and inputs from all kinds of expertexperts.

Makerslab (m)

Are you curious, creative, and critical? Join us for a semester of transdisciplinary making, experiments, hacking, tinkering, digital fabrication, soft robotics and electronics. This semester course offered at the Amsterdam University of Applied Sciences provides an intense training in digital fabrication (tools and techniques like laser cutting, 3D printing, new materials, and electronics), and an introduction into tinkering and making-as-research. We aim to empower you to become a critical maker and tinkerer. In this minor, the act of making and tinkering is a way to research, discover and push boundaries.

Urban Interaction Design (m)

Would you like to design beyond the boundaries of your own field? Are you interested in working on a real project for a real client in an urban setting? Then join the minor Urban Interaction Design. In this minor, you will design urban spaces where digital and physical experiences converge. This requires a transdisciplinary approach, where designs are created from multiple perspectives. You’ll collaborate with students from diverse programs, learn from their knowledge and methods, and together develop new insights and concepts.

AI voor creatieve denkers en ontwerpers (m)

In de minor AI voor creatieve denkers en ontwerpers verken je op een creatieve manier de mogelijkheden en beperkingen van AI. Kunstmatige Intelligentie (AI) maakt allerlei interessante producten en diensten mogelijk. Je gaat samen met studenten uit verschillende disciplines experimenteren en experimenteren met AI. De minor AI voor ontwerpers en creatieve denkers is voor de student die het leuk vindt om creatief bezig te zijn, en niet bang is voor techniek. Je onderzoekt, verkent en bouwt samen producten en diensten om te leren wat wel en wat niet goed werkt voor AI.

Web design and development (ts + m)

De minor Web design and development is voor ontwerpers die meer van code willen weten en voor developers die beter willen worden in ontwerpen. Je leert interactieve toepassingen ontwerpen en bouwen met HTML, CSS en JavaScript. In vijf vakken en twee projecten leer je alles over het web → je leert over de eigenaardigheden van browsers, je leert dat ‘t web er is voor mensen, je duikt diep in de wereld van digitale toegankelijkheid, van API’s, van usability, je weet wat je aan een JSON-bestand hebt. Meer? Er is meer: real-time, experiment, debuggen, responsive, rapid prototyping, microinteracties, testen met mensen, documenteren …

Studeren in het buitenland (m)

In het eerste of tweede semester kun je een half jaar in het buitenland studeren bij één van de twintig buitenlandse partnerscholen van CMD. Naast partnerscholen in Europa, hebben we ook steeds meer contacten in bijvoorbeeld Azië of Australië. Je kunt je op deze manier als ontwerper verdiepen of verbreden in onderwerpen die we bij CMD of de HvA niet aanbieden. Daarnaast is studeren in het buitenland ook goed voor je internationale competenties, waar steeds meer Nederlandse ontwerpbureaus grote waarde aan hechten.

Afstudeerjaar

Als je in het derde jaar nog geen lange stage hebt gelopen, dan doe je dat in het begin van je afstudeerjaar. De mate waarin je als een junior in de praktijk functioneert staat bij deze stage centraal; je werkhouding, werkstijl en de gerealiseerde beroepsproducten (wat je maakt). Je mag zelf het stagebedrijf uitzoeken, of gebruik maken van het aanbod aan stages bij de opleiding. Het is ook mogelijk om in het buitenland stage te lopen.

Je sluit de opleiding af met je afstudeerproject. Dit project is de kers op de taart waarin je laat zien dat je klaar bent voor de volgende stap als startend (werkend) digital designer. Je bent vrij om het onderwerp van je afstudeerproject te kiezen, maar je kunt ook een opdracht doen voor een bedrijf. Na je afstuderen blijven we graag met je in contact via ons alumni-netwerk.

Wat leer je in het afstudeerjaar?

Semester 1 (september – februari)

Lange stage

​De lange stage is opnieuw een kennismaking met een professionele werkomgeving op HBO-niveau. Je doet tijdens de stage veel ervaring op en kunt aan het eind functioneren als een junior in het CMD-vakgebied. Afhankelijk van je leerdoelen en de gekozen combinatie van beroepsrollen in je stage, voer je taken uit en werk je gericht aan opdrachten uit de praktijk. Je bedrijfsbegeleider is altijd eindverantwoordelijk voor het geleverde werk richting klant. Vanuit de opleiding word je tijdens je stage begeleid door een docent (stagebegeleider).

Semester 2 (februari – juni)

Afstudeerproject

Dit project is de meesterproef van de opleiding. Je kunt een opdracht doen voor een bedrijf of zelfstandig een helder (maatschappelijk) probleem aanpakken. Je mag zelf bepalen waar je de focus legt, wel heb je altijd een projectpartner nodig. Het afstudeerproject duurt twintig weken en je werkt daarin fulltime aan jouw project. Je werkt daarbij ongeveer één dagdeel per week op de opleiding. Je afstudeerproject vormt je visitekaartje voor de arbeidsmarkt.