In een land niet ver hier vandaan, waar een frisse zomerbries door de groene bergen waait, de mensen vriendelijk zijn en alles goed geregeld is, staat langs een kristalhelder riviertje de Fachhochschule Voralberg (FHV) in Dornbirn, Oostenrijk. Dit is één van de internationale partneropleidingen van CMD Amsterdam. Sinds een paar jaar vinden CMD’ers er hun weg naar toe en keren terug met positieve verhalen. Vanuit de opleiding zijn wij bezig met een analyse van onze buitenlandse partners, waarbij we goed kijken naar de ervaringen van onze studenten. Blijkbaar is de FHV een goede match. Tijd voor nadere kennismaking dus!
Mijn eerste ervaring met het International Office van de FHV bevestigt al vast hun reputatie: een volledig verzorgd tweedaags programma. Kennismaking met studenten en docenten, rondleidingen door de labs, een presentatie over de FHV, meeting met de opleidingsmanager, eindpresentaties van studentenwerk en met een docent de bergen in om de omgeving te bekijken. En ‘s avonds nog een ‘invitation for dinner’. Of ik dit interessant genoeg vond, was de vraag. “Word ik voor het slapen gaan nog ingestopt en leest er iemand een verhaaltje voor?”, had ik bijna willen antwoorden. Enfin, hierbij een verslag over de FHV en waarom studenten en docenten CMD Amsterdam hier naar toe zouden moeten.
De samenwerking vanuit CMD Amsterdam met de FHV is specifiek gericht op de bachelor InterMedia. Zoals zij dit zelf op hun website omschrijven:
The media world is fascinating. Its omnipresence, expressiveness and diversity make it for many people THE area in which they see their professional future. Seldom does a profession offer more possibilities for expression, more constant innovation and more freedom. Companies, associations, interest groups of all kinds have a constant need for communication. Communication with clients, partners, employees or the public. The bachelor’s degree programme in Intermedia provides the skills to plan, design and achieve media for communication tasks. At the centre of the degree programme is the typical production by contract. The goal of the programme is to develop professional solutions, which implement orders in a creative way suited for the target group and by getting right to the point. The degree programme’s focal points in media consist of print media, interactive media and motion picture (real video/animation).
Het vierde semester (feb. – juni) is het ‘exchange semester’, geheel verzorgd in het Engels. Oostenrijkse studenten InterMedia kunnen dit ook volgen of een half jaar in het buitenland studeren. Tweederde van de studenten kiest voor het buitenland. Tegelijkertijd kunnen buitenlandse studenten (CMD’ers!) in dit vierde semester bij InterMedia studeren. Dit semester bestaat uit de volgende onderdelen:
In het vak ‘Models of Best Practice in Design’ gaan studenten op diverse excursies naar vooraanstaande organisaties in de regio die zich met digital design bezighouden. Het doel van het vak ‘Media Ethics’ komt overeen met ons eigen vak ‘Design Ethics’. Dit is een keuzevak voor derdejaars CMD’ers, dus indien zij dit niet in blok 2 hebben gevolgd, kunnen ze dit via ‘Media Ethics’ in Oostenrijk alsnog doen. De docent van het vak ‘Media Ethics’ was ook erg geïnteresseerd in contact met onze ‘Design Ethics’ docent. Hij heeft ook de site www.ethify.org opgezet. Voor meer informatie over bovenstaande vakken die in het vierde, internationale semester worden gegeven verwijs ik je naar de site van de FHV.
Voordat we (ik was samen met CMD docent Peter Buis op bezoek) een gesprek met de opleidingsmanager hadden, kregen we een rondleiding door het schoolgebouw. Veel ruimte, veel licht, veel verschillende soorten labs en genoeg plekken voor studenten om met hun creatieve projecten bezig te zijn. Het oude gebouw waar ooit een groot textielbedrijf in huisde heeft plaats gemaakt voor de werkplekken voor zowel docenten als studenten van de opleiding InterMedia. Grote, hoge ruimtes waar je als student je werk aan de muur mag hangen, waar je grote tafels hebt om aan te werken en comfortabele zithoeken waar je je met je laptopje even terug kunt trekken. Alles wat we bij CMD Amsterdam heel graag willen hebben.
Naast vier van bovenstaande creatieve werkplekken beschikt de opleiding InterMedia over een Virtual Reality Lab, een Interactive Media Lab, een TV & radiostudio, een Green Screen Room en een AV-uitleen waar je zo’n beetje alle producten kunt lenen die er op dit moment op de markt zijn. Waar betalen ze dat allemaal van, als je weet dat studeren in Oostenrijk voor studenten helemaal gratis is? Het antwoord: de overheid betaalt alles. En zo te zien gaat het goed met Oostenrijk.
In het gesprek met opleidingsmanager Heidi Weber geeft zij aan dat er per jaar ‘maar’ rond de 50 nieuwe studenten worden toegelaten tot de opleiding InterMedia. Op basis van gesprekken met het werkveld bepalen zij als opleiding hoeveel vacatures er voor afgestudeerde InterMedia studenten naar verwachting vrijkomen. Zowel voor het komende jaar, als een prognose voor vijf jaar. Deze gegevens vertalen zij terug naar het aantal plekken voor eerstejaars studenten, om zodoende een zo groot mogelijke baangarantie te kunnen geven. Benieuwd of het mogelijk is dat wij als CMD Amsterdam in onze gesprekken met het werkveld – naast de inhoudelijke discussie – ook een ‘verwacht aantal vacatures’ kunnen vaststellen. En daar de instroom op baseren.
Peter Buis vertelt Heidi Weber meer over de internationale minor Design Thinking & Doing die op dit moment vanuit CMD Amsterdam wordt ontwikkeld. Deze minor zal vanaf februari 2015 starten en ook toegankelijk zijn voor buitenlandse studenten. Heidi geeft aan erg geïnteresseerd te zijn in deze minor en ziet dit als een waardevolle aanvulling op het curriculum van InterMedia.
Op donderdag zijn we aanwezig bij de eindpresentaties van de drie keuzemodules Webdesign, Animation en Print. De opdracht voor de module Webdesign was om een website / interactief platform te ontwerpen waarbij de gebruiker informatie krijgt over typografie en dit ook gelijk kon toepassen. De opdracht voor Print was om via storytelling een nieuw verhaal rond een bestaand merk te creëren en dit visueel uit te werken in een magazine. Voor Animation was de opdracht om een introfilmpje te maken (trailer) voor film of event. Hierbij werd o.a. gebruik gemaakt van Cinema 4D, Adobe Illustrator en storyboards. Hoe vertaal je bijvoorbeeld een plaatje van een echte schoen naar een animatie? Je kon duidelijk zien dat de studenten met zorg en aandacht aan hun projecten hadden gewerkt. Alle presentaties zagen er strak en verzorgd uit. Hier wordt vanuit de docenten ook veel aandacht aan besteed.
Ook in Voralberg zijn de parkeerplekken schaars: een prototype hoe sensoren in parkeerplaatsen gekoppeld kunnen worden aan een smartphone app. Via de app kun je zien waar de vrije plekken zijn en deze zelfs reserveren. De docent van dit vak zou het erg leuk vinden om een gastcollege bij CMD Amsterdam te komen geven (ik denk zelf voor bijvoorbeeld ons vak UbiComp).
Tot slot hebben we nog een bezoek gebracht aan twee studentenhuizen. Deze bevinden zich redelijk dichtbij het schoolgebouw. In de studentenhuizen wonen – naast redelijk wat Nederlanders – studenten uit veel verschillende landen: Fransen, Italianen, Amerikanen, Costaricanen, Nieuw Zeelanders, Finnen, Mexicanen, Turken en Duitsers. De kamers in deze studentenhuizen kosten zo rond de €320,- per maand. Je hebt dan een eigen kamer en een gedeelde keuken. Dornbirn heeft een klein centrum met wat cafétjes en restaurantjes. Grote discotheken vind je hier niet, maar de studenten gaven aan dat ze regelmatig zelf allerlei leuke avonden organiseerden met elkaar.
Wat mij betreft is de opleiding FHV in Dorbirn, Oostenrijk een interessante partner voor CMD Amsterdam. Je kunt hier als CMD student een half jaar lang studeren op een kleinschalige school, met veel aandacht van docenten voor studenten. Met veel ruimte om aan je projecten te werken en alle faciliteiten die je nodig hebt. Vanuit de docenten wordt erg gelet op hoe je ontwerpen en presentaties er uit zien. Deze design-basics vormen een belangrijke rode draad in de opleiding InterMedia. Je krijgt verder een inkijkje in het bedrijfsleven en je leert hoe je bedrijven / opdrachtgevers kunt adviseren welk medium / media zij zouden moeten toepassen om hun doelstellingen te behalen. Je ontwerpt de concepten hier voor en presenteert dit o.a. via moodboards. Tevens kun je er je Engelse spreek- en schrijfvaardigheid verbeteren. En last but not least: via het vak Media Ethics leer je wat je verantwoordelijk is als ontwerper in een sociaal-maatschappelijke context. Je kunt bij InterMedia je ontwerpers blikveld verruimen en je ontwerpskills aanscherpen.
En mocht je tijdens je verblijf in Dornbirn even je hoofd leeg willen maken, ga dan met de kabelbaan de bergen in. In februari / maart kun je er skiën en in de zomer fantastische bergwandelingen maken. Zoals we bij CMD Amsterdam zeggen: “Get out of the building!”
Ben je student bij CMD Amsterdam en lijkt het je leuk om in het tweede semester van het derde studiejaar een half jaar in Oostenrijk te studeren? Dat kan nog! De deadline voor aanmeldingen is medio september 2014. Wil je als docent volgend studiejaar graag een weekje op uitwisseling of heb je interesse in een gastcollege van docenten uit Oostenrijk? Stuur mij een mailtje als je interesse hebt, dan help ik je verder.
– Mattijs Blekemolen