Na de geslaagde eerste Creative Industry Tour van 2023 kon een tweede editie natuurlijk niet uitblijven. Het is dan ook ontzettend leuk om met een cluppie CMD-studenten op bezoek te gaan bij een aantal gave digital design bureau’s in Amsterdam.
Het CMD alumni team – met alumnicoördinator Pınar Kesenci als kapitein – had een mooi programma samengesteld voor dinsdag 4 juni. Een drietal bureaus was erg enthousiast om onze studenten op deze dag te ontvangen. Dit jaar waren dat: Koos, Jungle Minds en Dentsu Creative. Wegens omstandigheden moest Dentsu Creative op de dag zelf helaas afzeggen. In deze blogpost kun je teruglezen hoe Koos en Jungle Minds werken aan mooie projecten voor zeer uiteenlopende klanten. En welke tips zij voor CMD-studenten hebben.
Koos
Wat zijn we als opleiding trots op onze oud-student Victoria Romijn. Ze werkt nu als Digital Product Designer bij Koos. Samen met haar collega Steven Gerats (met dezelfde functietitel) heette ze ons welkom in hun onwijs stoere pand in de Houthavens in Amsterdam. Handje schudden. Plekkie zoeken. Slokje water. En de eerste slide luidt: Making digital life human. Kijk, dat klinkt goed. Ooit begonnen in een klein pandje op het Damrak in Amsterdam, telt Koos nu zo’n 50 medewerkers. Verdeeld over vestigingen in Amsterdam, Berlijn en Lissabon. Dat klinkt nog beter.
Bij Koos onderscheiden ze drie typen dienstverlening richting hun klanten:
1) Ontwerp & Beleving: In een steeds complexere digitalere wereld, zijn intuïtieve en inclusieve producten onmisbaar. Met behulp van design realiseert Koos onderscheidende ervaringen, versterken ze merkloyaliteit en optimaliseren ze omzet en kosten.
2) Groei & Innovatie: concurrentievoordeel behouden in een snel evoluerend landschap is cruciaal om relevant te blijven. Koos versnelt het integreren van nieuwe technologieën en het ontwikkelen van toekomstige groeimarkten, zodat de organisatie is voorbereid op blijvend succes.
3) Training & Leiderschap: Met onverslaanbare teams, een cultuur van design thinking, klantgerichtheid en digitaal leiderschap voert Koos het succespercentage flink op. Met op maat gemaakte toolkits, energie en strategie, aangepast op de specifieke behoeften van de organisatie, zorgen ze ervoor dat de organisatie kan excelleren.
Dit laat zien dat ze bij Koos niet alleen maar bezig zijn met het ontwerpen van digitale producten voor hun klanten. Ze bieden ook een stuk service design aan, zodat ze hun klanten ook op strategisch niveau kunnen bijstaan en daarnaast ook de medewerkers van deze klanten kunnen opleiden en trainen. Dus echt een combi van service design en product design. Dat betekent dat je daar als dus zowel ontwerpers als ook consultants als collega’s hebt.
De klanten van Koos zijn heel divers. Zowel organisaties uit de gezondheidszorg als ook commerciële bedrijven. Een project waar ze zelf trots op zijn is de Digital Wallet. In opdracht van de overheid hebben ze bij Koos gewerkt aan een digitale portemonnee waar je als burger zelf complete controle hebt over welke gegevens je met welke instantie wilt delen. En je dit niet overlaat aan de grote techbedrijven die vervolgens met jou data aan de haal gaan. Echt privacy by design dus.
“Het is altijd een goed idee om ald CMD-student contact te zoeken met een bedrijf waar je wel zou willen werken, ookal hebben ze op dat moment geen concrete vacatures open staan. Even koffie drinken, je verhaal doen en je vragen stellen kan en mag altijd. Je weet maar nooit waar dat toe kan leiden. Bij Koos Service Design staan ze daar altijd open voor. En ben je toevallig een ontwerper die ook nog wat ‘business skills’ heeft, dan zijn ze daar bij Koos helemaal blij mee. “
Jungle Minds
Met z’n allen een klein stukje lopen naar de Pontsteiger pont. Die bracht ons naar Amsterdam-Noord waar het pand van Jungle Minds op loopafstand van de pont lag. Ook weer zo’n groot, stoer pand met veel ruimte en een geweldig uitzicht op het IJ. We werden ontvangen door Art Director Frans Mettes en zijn collega Stijn Krabbenborg (User Experience Designer). Handje schudden. Plekkie zoeken. Slokje water. De kern van Jungle Minds is user centred design. Iets waar we bij CMD natuurlijk ook groot voorstander van zijn. “Erg belangrijk om dit voor ogen te houden in gesprekken met klanten”, aldus Frans. Want wat de klant wil, is niet altijd wat de gebruiker wil. Dat is een belangrijke taak voor ons als ontwerpbureau. Om de klant hier in het ontwerpproces steeds weer bewust van te maken.
Bij Jungle Minds zijn teams op verschillende onderdelen actief: business design, user experience design, visual design en project management. Vanuit strategie werken ze toe naar het realiseren van digitale producten. Daarbij dompelen ze zich bij Jungle Minds altijd helemaal onder in de wereld van de klant. Wie zijn hun gebruikers? Wat doen die nog meer in het dagelijkse leven? Welke digitale producten gebruiken ze nog meer? Heel boeiend om op die manier als ontwerper ook ineens alles te weten te komen over een bedrijfstak waar je voorheen misschien nog nooit van gehoord had.
Frans en Stijn hebben ons meegenomen door een nieuw ontwerp voor een applicatie voor coaches en sporters waarin de prestaties van de sporters en ook hun lichamelijke processen (bijvoorbeeld slaap) kunnen worden gemonitord. Dus echt information design to the max zeg maar. Het gaat niet alleen over interactie, maar ook over kleurgebruik en het type font dat goed aansluit bij de beleving en interpretatie van gegevens. Heel interessant om te horen hoe ze daar bij Jungle Minds over hebben nagedacht en ze met trots vertellen over het eindresultaat dat nu wordt opgeleverd.
Bij elk project schrijft Jungle Minds ‘design principles’. Dit zijn handvatten in het ontwerpproces, het zorgt er namelijk voor makkelijker keuzes te maken als je vanuit de principes denkt. Voor het project BeoFlow hadden ze drie principes geformuleerd:
1) Context is everything: wees je altijd bewust van de ‘omgeving en/of situatie’ waarin de gebruiker je product gebruikt. Dit kan betekenen dat verschillende gebruikers dezelfde informatie anders kunnen ervaren.
2) Attention is a finite resource: wees je altijd bewust van de ‘aandacht’ die je van je gebruiker vraagt om te interacteren met jouw product. Jouw product is niet het enige wat ze op die dag gebruiken. Bied ze alleen datgene aan waar ze op dat moment behoefte aan hebben. Geen overkill aan keuzes.
3) Design for understanding: ontwerp de informatie in je digitale product zodanig, dat de gebruiker ook echt begrijpt wat er mee bedoeld wordt. Dit vraagt om een sterke visuele identiteit waarbij ‘begrip’ eerst komt en daarna pas de ‘aankleding’. Dus de vorm volgt de functie.
“Wat we waarderen aan nieuwe collega’s (stagiairs en/of startende ontwerpers) is een zekere mate van zelfstandigheid en ook hoe je zelf over je eigen werk praat. Niet alleen het eindproduct is belangrijk, maar meer nog het proces daar naar toe. Hoe heb je dat aangepakt? Wat was jouw rol in het project? Wat heb je er van geleerd? Kun je daar dan je sterke en minder goede kanten uit halen? Omdat je hier als ontwerper echt moet onderdompelen in de wereld van van de klant, en dus ook van de gebruikers, is nieuwsgierigheid heel erg belangrijk. Dat dwingt je niet alleen tot het bedenken van nieuwe oplossingen, maar verbreedt uiteindelijk ook je algemene ontwikkeling als ontwerper.
Uiteindelijk nog napraten, ervaringen delen en reflecteren over wat we hebben gezien en gehoord. Een mooie geslaagde tour, met studenten die erg blij waren dat ze erbij waren! Bedankt Koos Service Design en Jungle Minds dat we met onze studenten bij jullie een kijkje mochten nemen!
Tekst: Mattijs Blekemolen
Foto’s: Pinar Kesenci
Pinar Kesenci
Alumni Community Manager
p.kesenci2@hva.nl
06 14 84 44 77
Mattijs Blekemolen
Externe samenwerking
m.blekemolen@hva.nl
06 21 15 61 86