Alumni

“Het werken bij de politie heeft mij op veel vlakken verbaasd”

By 1 September 2024 No Comments

Even voorstellen

Ik ben Danielle, 29 jaar, en ik ben begin 2022 afgestudeerd. Tijdens mijn opleiding heb ik een half tussenjaar genomen om te werken bij het bedrijf waar ik mijn tweedejaars stage had gelopen. Na mijn afstuderen ben ik gaan werken bij het bedrijf waar ik mijn afstudeerstage had gedaan. Sinds halverwege 2023 werk ik als UX designer bij Politie Nederland.

Hoe is het om te werken bij de politie?

De politie is een enorme organisatie, de grootste in Nederland, met meer dan 70.000 medewerkers. Binnen de politie werken voornamelijk operationele agenten, maar er is ook een grote groep die werkt aan diensten voor burgers, aspiranten en medewerkers. Deze groep wordt het politie dienstencentrum genoemd en daar val ik onder.

Het werken bij de politie heeft mij op veel vlakken verbaasd. De Nederlandse politie is qua technologie een van de vooruitstrevendste politieorganisaties van de wereld. UX groeit binnen de politie en daarom zijn er de afgelopen jaren ook drie profielen gekaderd in de KWIV: UX Research, UI Design en Service Design. UX krijgt daarmee ook steeds meer ruimte en dat zie je terug in de omvang van het UX-vakteam. Het UX-vakteam is een grote, gezellige groep waarin we aan eigen projecten werken, maar met veel kansen voor samenwerking en ondersteuning. Elke tweede week leren we van elkaars projecten, nemen we methodes door die we standaardiseren binnen de organisatie en kunnen we ontwikkelingen bespreken!

Als UX’er is werken bij de politie een spanningsveld van innovatie en veiligheid. Dat zorgt ervoor dat er een hiërarchie is van besluitmakers waardoor je wel eens moet wachten op ontwikkelingen. Dit kan gaan over de tools je gebruiken om iets uit te werken of dat het langer duurt voor je aan iets kan starten dan je gehoopt had. Daarnaast heeft werken bij de politie ook gezellige kanten, zo is er een pingpong tafel en dagen we elkaar tijdens de lunch uit voor toernooitjes. We hebben team uitjes, waarbij we laatst naar een schietbaan zijn geweest en o.a. kleiduiven zijn gaan schieten. Het is ook al voorgekomen dat het hele pand afgezet werd voor een flink potje lasergamen!

Hoe ben je in deze rol terechtgekomen?

Na mijn afstuderen werkte ik bij een kleine design agency en rolde ik in het freelance leven. Hier merkte ik dat je als freelancer vaak weinig contact hebt met andere UX’ers (en soms weinig met developers). Ik begon het sparren met collega’s in het CMD-vakgebied te missen en besefte dat ik het meeste werkplezier heb als ik mij omring met een team van gedreven mensen. In mijn werkervaring zag ik dat ik het meeste energie kreeg van ontwerpen voor (werk)processen, zoals planning tools of beheerplatformen. Met deze blik kon ik de aantrekkingskracht van werken bij de overheid niet loslaten, daar leek nog veel te winnen in de applicaties die gebruikt worden door zowel medewerkers als burgers.

Bij de politie ben ik aangenomen als onderdeel van het UX-vakteam. Dat houdt in dat ik niet specifiek voor de applicatie waar ik aan werk ben aangenomen, maar dat ik tussen projecten/applicaties in de organisatie kan wisselen.

Aan welke projecten werk je momenteel?

Ik werk bij het cluster dat het intranet ontwikkelt. Wij werken in een groep van analisten, UX’ers, ontwikkelaars en testers aan de verbetering en vernieuwing van het platform. We zorgen er bijvoorbeeld voor dat collega’s inzicht hebben in hun certificeringen, het nieuws in de organisatie kunnen bijhouden, teams en teamleden kunnen bereiken en informatie over personeelszaken of geverifieerde werkinstructies kunnen vinden.

Het intranet wordt gebruikt door alle functies en demografieën binnen de organisatie, wat ons werk op zijn eigen manier uitdagend maakt. Afhankelijk van de eigenschappen van de feature kan er een specifieke doelgroep zijn, maar grotendeels werken we voor de gehele groep van collega’s. Voor nieuwe features proberen we altijd een groep gebruikers te spreken. Daarbij is het voor ons belangrijk om zowel de context van de collega’s die direct in de operatie werken mee te nemen (zoals beperkte tijd tussen oproepen door of gebruik terwijl er een ontevreden burger tegenover je staat) als de context van collega’s van het dienstencentrum (zoals navigatiepatronen voor veel gebruikers of screenreaders).

Hoe verloopt het contact met gebruikers?

Om de operationele collega’s te ontmoeten, bezoek ik politiebureaus door het hele land. Daar leg ik interviews af en observeer ik hoe het eraan toe gaat bij hen op de werkvloer. Het leukst vind ik het om mee te kijken met agenten tijdens een dienst op straat om te ontdekken hoe we hen beter kunnen bedienen in de extreme contexten. Daarnaast nodig ik willekeurig collega’s uit voor (online) gesprekken om verschillende gedragspatronen en perspectieven te leren kennen.

Hoe ziet je gemiddelde werkweek eruit?

Ik werk 1 dag per week op kantoor en de rest thuis. Mijn week bestaat uit verschillende onderdelen. Het eerste onderdeel is het huidige lopende onderzoek, waarvan ik er een paar per jaar heb. Afhankelijk van de fase van het onderzoek ben ik bezig met gesprekken met materiedeskundigen, het formuleren van hypotheses, het opzetten van ontwerpen, het schrijven van scripts, het werven van deelnemers, het uitvoeren van interviews, de analyse van resultaten, het overtuigen van stakeholders van de gekozen oplossingsrichting en het maken van HiFi-ontwerpen met gedetailleerde design specs voor de ontwikkelaars.

Daarnaast bestaat een deel van mijn week uit overleg met analisten over hoe we aangevraagde verbeteringen vanuit de business gaan toepassen, waarvoor ik vervolgens ontwerpen maak. Ook word ik ingeschakeld om kleine aanpassingen te maken aan de hand van ontvangen feedback van gebruikers en doe ik kwaliteitscontroles op de user stories. Dat houdt in dat ik in de ontwikkelomgeving controleer of het ontwerp responsief goed werkt en functioneert zoals ontworpen.

Heb je een vooropleiding gedaan?

Voordat ik bij CMD begon, heb ik twee jaar fotografie gestudeerd. Dit heeft mij kennis gegeven over de Adobe-suite. Toen ik het eerst jaar begon, was er nog geen Adobe XD, Sketch of Figma en maakten we nog ontwerpen in Photoshop of Illustrator. Deze voorkennis heeft mij het meest geholpen om in het eerste jaar vaart te maken in het toepassen van de kennis.

Wat heeft CMD jou gebracht?

CMD heeft mij een structuur voor onderzoek gegeven om mee te creëren vanuit onderbouwing. In de opleiding waren er veel oefeningen en methodes, waardoor het soms als chaos voelde. De wereld van creatie is ook een chaotisch proces en nu ik terugkijk, zie ik dat ik heb geleerd om in het proces te vertrouwen. De onzekerheid die ik voelde voordat ik begon aan een opdracht heb ik geleerd om de ruimte te geven en met goed gekozen methodes naar een onderbouwt antwoord toe te werken.

Daarnaast heeft CMD mij de kracht van een design rationale laten zien. Het is zeldzaam dat het op dezelfde manier als op school wordt uitgewerkt, maar mijn leven is een stuk makkelijker omdat ik bevinding documenteer en keuzes daarmee onderbouw. Het overtuigen van stakeholders om een andere oplossingsrichting te kiezen dan zij voor ogen hadden, is zonder deze formulatie een enorme uitdaging. Het formuleren vanuit een bevinding zorgt er bijvoorbeeld ook voor dat als stakeholders of UX’ers uit andere teams na een tijdje terugkomen met vragen, ik snel de onderbouwing voor de keuze kan terughalen en niet met moeite hoef terug te denken aan waarom we het ook alweer op die manier hebben toegepast.

Sluit datgene wat je hebt geleerd aan bij de praktijk?

Veel dingen wel, sommige ook niet. CMD bereidt je voor om heel ‘allround’ te zijn en afhankelijk van je voorkeuren ga je een gedeelte veel gebruiken, maar ook een gedeelte niet. Ik heb gemerkt dat het in de praktijk heel makkelijk is om je mee te laten nemen in de processen van anderen, maar het is juist belangrijk dat je zelf regie neemt om (nieuwe) methodes in te zetten. Je bent (meer dan je denkt) zelf in controle over het toepassen van wat je hebt geleerd.

Als er iets is wat je graag had geweten toen je nog studeerde, wat zou dat dan zijn?

Hoe onzeker en chaotisch het proces blijft. Ik dacht dat als ik een goede UX’er was, ik vanaf het moment dat de probleemstelling duidelijk was, wist wat er moest gebeuren. Maar het blijft altijd een zoektocht naar de specifieke context, invloeden, stakeholders en gebruikerssegmenten. Elke keer weer moet je openstaan voor de onzekerheid en nieuwsgierigheid om daarmee op zoek te gaan naar (potentiële) antwoorden, die soms ook niet aanslaan.

“Mijn gouden tip voor huidige studenten? Probeer veel uit, kijk dan terug op je werk en leer ervan. Geef jezelf de tijd om te itereren en stapsgewijs tot een succesvolle uitkomst te komen. Laat je niet uit het veld slaan als het even niet lukt. ”

In de verhalen van alumni lichten we ervaringen uit van onze oud-studenten. We stellen ze een aantal vragen die gericht zijn op dagelijkse bezigheden en werk, op hun studietijd bij CMD Amsterdam en op de toekomst. Wil jij ook je verhaal delen? Laat het ons weten!

Pinar Kesenci
Alumni Community Manager
p.kesenci2@hva.nl
06 14 84 44 77

Mattijs Blekemolen
Externe samenwerking
m.blekemolen@hva.nl
06 21 15 61 86

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.