Binnen Sevice Design wordt er gekeken naar de beleving en ervaring van de gebruiker van bestaande (digitale) producten en diensten.
Service Design geeft je verschillende methoden om de klantreis in kaart te brengen en kansen en knelpunten te signaleren. Om vervolgens deze inzichten gestructureerd te verwerken in een advies naar jouw opdrachtgever.
Tot slot visualiseert, formuleert en creëert Service Design oplossingen die nu nog niet voorhanden zijn. Met een Design Thinking mindset leer je creatieve oplossingen bedenken om de gebruikerservaring te optimaliseren.
Service Design leent zich ook uitstekend voor marketingdoeleinden. De methode is zeer geschikt voor online diensten en producten, maar zeker ook voor fysieke diensten, zoals de beleving in winkels, recreatie, musea, vervoer, verhuur en horeca.
Voor wie?
Voor iedereen die bijdraagt aan het leveren van digitale of fysieke diensten en klantexpert wil worden.
- (Online) Marketeers
- Content managers
- (Online) communicatie deskundigen
- Ontwerpers
- Webdevelopers
- UX designers
- Projectleiders
- Scrum masters
4 dagdelen
1 – 4 personen
Online
Nederlands of Engels
Op aanvraag
Trainer
Ruben Logjes
Doelstellingen
Na deze training:
- Begrip van de Service Design methodologieën.
- Een gedegen analyse van de gebruikerservaring maken.
- Mindset om inzichten gestructureerd te kunnen verweken voor adviezen.
- Kunnen maken en inzetten van een Customer Journey Map, en uitleggen aan anderen waar het voor dient en hoe je het het beste in kunt zetten.
- Hetzelfde geldt voor de overige methodes: stakeholder mapping, (proto)persona’s, STP, Brand-Eye, PvE, BMC, VPC, Context en Key-path scenario’s, en Service Blueprint.
- Creatieve oplossingen bedenken voor verbeteringen.
- Begrip van Design Thinking methodologieën.
Programma
Vooraf aan de training bepalen we jouw niveau en maken een passend trainingsprogramma. Als deelnemers een echte case inbrengen is dat erg leuk voor de dynamiek van de training. Zo niet, zorgen wij zelf voor een leuke case om mee te oefenen.
In de training zullen de meest voor de hand liggende methodes als behandeld worden. We richten ons in ieder geval op Customer Journey Mapping omdat dit de meest waardevolle methode is bij het inzichtelijk maken van de gebruikerservaring.
Afhankelijk van het type case kijken we welke van de volgende methodes aanvullend het best inzetbaar is.
De methodes versterken elkaar onderling en wij zullen zorgen voor de beste keuze voor jou. Hiermee maak je een gedegen analyse van de stand van zaken aangaande de user experience en de verbeterkansen. Deze analyse kan gebruikt worden voor een advies, maar ook als tool “on the go” om een product of dienst te blijven aanscherpen. Het communiceren van jouw advies naar anderen is belangrijk. De tools kunnen hierbij helpen om dat helder en gestructureerd te doen.
Daarna gaan we aan de slag met jouw creativiteit, jouw Design Thinking mindset. Zodat jij oplossingen kunt aandragen en het niveau van gebruikersgerichtheid naar grote hoogte kunt brengen.