EventsICONS

ICONS #5: Geen time pressure, maar quality pressure

Geen time pressure, maar quality pressure

Jasper Kaizer van Q42 en Anna Offermans van Fabrique waren te gast bij alweer de vijfde ICONS meet-up van CMD. Ook zij gaven een presentatie gericht op het thema; ‘The Good, the Bad and the Interesting’. Het ging over het proces dat kwam kijken bij het ontwikkelen van de nieuwe website van het Rijksmuseum.

Q42 is een technisch internetbureau, Fabrique houdt zich vooral bezig met visual design en interaction design. De twee bedrijven werken al lang samen en het Rijksmuseum was het project wat vandaag in de schijnwerpers stond. Voordat ze aan de nieuwe website zijn begonnen waren ze al bekend met het Rijksmuseum. Het was over het algemeen een goede samenwerking met succesvol eindresultaat. Toch zijn er tijdens het proces ook wat problemen voorbijgekomen.

The Good

De website van het Rijksmuseum heeft verschillende prijzen gewonnen. Dat is mede te danken aan het feit dat er in het begin van het proces een duidelijke doelstelling is geformuleerd, en ook de doelgroep is vastgesteld. Dat hebben beide partijen tijdens het ontwikkelen van de website goed in stand kunnen houden. Het grootste doel was om de collectie van het Rijksmuseum zo dicht bij het publiek, ‘cultuursnackers’, in beeld te brengen.

Waar beide sprekers ook erg trots over waren, is het feit dat er een eigen lettertype is ontwikkeld voor het Rijksmuseum. Dat is erg uniek omdat het een tijdrovend proces is. Om ervoor te zorgen dat alle designers op één lijn bleven, is er een uitgebreide styleguide gemaakt. Deze was niet alleen bedoeld als richtlijn, maar bevatte ook ontwerptips en kon ook gebruik worden om bijvoorbeeld nieuwe frameworks mee uit te testen.

Het project is uitgebreid getest door middel van usability testing, waar uiteindelijk veel informatie uit is gekomen. Ze zijn er alleen veel te laat mee begonnen. “Geen time pressure, maar quality pressure”. Niet vasthouden aan de deadline als er nog geen kwaliteit is geleverd. Ze werken momenteel nog steeds aan het verbeteren van de website.

The Bad

De webwinkel van het Rijksmuseum is iets waar ze niet erg trots op zijn. De producten zijn slecht gefotografeerd, en er is te weinig ruimte. Ook als mensen vrienden van het Rijksmuseum willen worden, moeten ze eerste een ontzettend lang formulier invullen. Daar heeft natuurlijk bijna niemand zin in.

De zoekfunctie is ook niet helemaal gelukt. Ze wilden deze niet alleen maar richten op de doelgroep, 80% van de bezoekers, maar ook op de kunstkenners. Dit heeft ervoor gezorgd dat de zoekresultaten niet altijd even specifiek zijn als men had gehoopt.

The Interesting

Als laatst ging het over ‘the interesting’. Wat wij hier vooral uit hebben kunnen halen is het antwoord op de vraag; ‘Hoe maak je iets interessants?’:

• Maak scherpe keuzes in wat je wilt, maar vooral niet wilt doen.
• Probeer nieuwe dingen uit.
• Mensen moet iets vinden van hetgeen dat je hebt gemaakt.

De rode draad van deze presentatie was uiteindelijk toch: Heb lef als designer, maar ook als klant. Op die manier behaal je het mooiste, meest unieke resultaat.

Videoverslag van de hele presentatie:

Verslag: CMD studenten Camille Niessen en Pien Leeuwenburgh
Videoverslag: CMD studenten Dale Schnieders en Evita Zethof
Sprekers: geregeld door CMD docent Vasilis van Gemert
Moderator: CMD docent Jan Scholte

 

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.