De toekomst van datavisualisatie. Een presentatie van Gert Francke.

Een verslag van ICONS #11
12 okt 2016

Het visualiseren van data kan best lastig zijn. Hoe zorg je ervoor dat alles duidelijk is weergegeven, en hoe maak je bepaalde data interessant? Deze en meer vragen werden woensdag 5 oktober beantwoord tijdens de eerste ICONS lezing van dit schooljaar, een inspiratiesessie georganiseerd door de opleiding Communication and Multimedia Design van de Hogeschool van Amsterdam (HvA).

ICONS ontvangt sprekers uit het designlandschap om hun ervaringen te delen met medewerkers en studenten van de HvA. Deze keer was Gert Franke te gast. Franke’s aanwezigheid stond in het teken van datavisualisatiebedrijf CLEVER°FRANKE. Ooit begon CLEVER°FRANKE in een zolderkamer. Tegenwoordig heeft het bedrijf een vestiging in Utrecht en Chicago, Illinois. Franke praat over zijn meest memorabele projecten en de toekomst van datavisualisatie.

Vijf visualisatieregels
Het bedrijf CLEVER°FRANKE heeft volgens Franke eerst een leerproces moeten ondergaan. Om dit toe te lichten geeft hij enkele voorbeelden van zijn eerste projecten. Zo vertelt hij over een visualisatie die hij maakte over het weer. Deze visualisatie liet het weer van de afgelopen week zien. Er was echter één probleem: mensen bleken helemaal niet geïnteresseerd in het weer van de afgelopen week. Dit heeft volgens Franke te maken met het ontbreken van enkele van de vijf regels van visualisatie: geef context, zorg dat de data actueel is, vertel een verhaal en maak het behapbaar en interactief. Doordat de eerste twee factoren hier ontbraken, was de visualisatie niet goed genoeg.

Vervoersnetwerk visualiseren
Franke’s bedrijf heeft echter geleerd van deze fouten, wat is terug te zien in een van hun nieuwste visualisaties. CLEVER°FRANKE ontwierp een website die het vervoersnetwerk van Chicago visualiseert. Met de website kun je heel accuraat zien waar knelpunten zitten, waardoor je snel en effectief oplossingen kunt bedenken. De webapplicatie wordt geprezen omdat hij intuïtief aanvoelt: zonder voorkennis kan een gebruiker makkelijk door de website navigeren en, doordat de data is opgebroken in kleine stukken, kan hij/zij eenvoudig kennis vergaren over een complex netwerk zonder overweldigd te raken.

De toekomst
Franke doet ook voorspellingen over de toekomst van datavisualisatie. Gebruikers zullen niet langer een grafiek met allerlei verzamelde data voorgelegd krijgen, maar de visualisatie wordt een directe een oplossing met informatie die van toepassing is op de gebruiker. Als voorbeeld geeft Franke de neerslagverwachting. Het nieuws vertelt ons de weersverwachtingen van een hele week. De kijker moet zelf filteren welke informatie voor hem of haar belangrijk is. Makkelijker is een applicatie die verbonden is aan onze digitale agenda en vertelt of we een paraplu moeten meenemen naar de volgende afspraak.
Slimme algoritmes spelen volgens Franke een belangrijke rol bij het beter inzetten van data. Hij geeft als voorbeeld de Amazon applicatie: door een kledingstuk te scannen, ook als iemand deze draagt, kan je hem direct bestellen. Zo hoef je zelf niet door een berg data te scrollen. Volgens Franke zal het hier steeds meer naar toe gaan: ‘in de toekomst zal data direct linken aan een oplossing.’

ICONS is een initiatief van de opleiding Communication and Multimedia Design aan de HvA.
Verslag door: Simon de Vries en Kenneth Hoekman

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.