Van leek op het gebied van techniek naar CMD-docent in de technische vakken – mét nominatie voor HvA docent van het jaar op zak: dat is Janno Kapritsias. Hij doceert pas sinds 2018 bij CMD Amsterdam, maar ontving van studenten binnen de faculteit FDMCI toch al de meeste stemmen voor de jaarlijkse verkiezing.
De technische vakken die hij doceert worden nog wel eens als struikelblok gezien door studenten. “Ik ben het voorbeeld dat het kan. Dat je als leek binnengekomen kunt afstuderen op een technisch project”, zegt hij hier zelf over. Wat vindt Janno van zijn nominatie, hoe ervaart hij het docentschap en hoe kijkt hij terug op zijn eigen studie?
Al zo snel facultair docent van het jaar, hoe komt dat denk je?
“Ik sta denk ik dicht bij de studenten, omdat ik zelf recent afgestudeerd CMD’er ben. Zelf strugglede ik behoorlijk met de technische vakken. Toen ik bij CMD kwam had ik geen technische voorkennis, ik kwam van een businessopleiding. Ik weet nog dat ik later dacht: had ik toen maar dit geweten of had ik maar dat geweten. Die dingen probeer ik nu over te brengen op studenten. Ik probeer de drempel, de angst weg te nemen door te zeggen: Jongens, ik stond in jullie schoenen, en nu sta ik hier te doceren, dus het is wel degelijk mogelijk.
Als docent probeer ik stapsgewijs naar de kern te gaan van wat programmeren nu eigenlijk is, hoe het werkt op het diepste niveau. Ik ben na CMD doorgegaan met de master Information Systems en doe nu een studie Software Enginering. Dan ga je er veel dieper op in, leer je waarom code zo werkt als het werkt. Als studenten het niet snappen kan ik ze daardoor een heel tastbaar antwoord geven.
Zelf had ik een klasgenoot (en later goede vriend) die al een vooropleiding had gedaan op MBO-4 niveau, interactieve media ofzo. We vonden coderen allebei cool, en hij heeft me er heel erg doorheen getrokken. Als ik dingen niet snapte gingen we er samen voor zitten. Daarom probeer ik nu in de klas ook aan te sturen op een community: you’re in this together. Trek elkaar aan de arm en vraag: hoe heb jij dit gedaan?”
Wie was jouw favoriete (techniek)docent?
“Voor de technische vakken Joost Faber en Vasilis van Gemert. Joost heeft een hele relaxte manier van techniek uitleggen, hij heeft geduld en neemt de tijd voor je. Ik schaamde me ook niet om vragen te stellen aan Joost of Vasilis. Ze zijn beide heel knowledgable, maar geven je ook de ruimte om zelf na te denken.”
Hoe kwam je erbij om CMD-docent te worden?
“Ik gaf als kickbokstrainer les bij Fitforfree, dus ik was al in het docentschap actief. In het vierde jaar van CMD, toen ik aan het afstuderen was, kwam Justus (Sturkenboom, CMD-docent) naar me toe en zei: ‘Ik denk dat jij les moet gaan geven. Ik denk dat je dat heel goed zou kunnen.’ En natuurlijk, de markt is als programmeur zijnde enorm overspannen, je kunt overal aan de slag. Tijdens het sollicitatiegesprek werd gevraagd: waarom kies je eigenlijk voor CMD? Ik zei: Ik denk dat het mij goed ligt omdat ik van nul kwam. Alles wat ik geleerd heb, heb ik geleerd binnen CMD. Ik ben het voorbeeld dat het kan. Dat je als leek binnengekomen kunt afstuderen op een technisch project. Ik ben op een blockchain afgestudeerd, dat had ik nooit verwacht.”
Wat maakt het docentschap voor jou waardevol?
“De feedback die je van studenten krijgt aan het einde van een vak. Dan vullen ze een vragenlijst in, waarin ze kunnen zetten wat ze van het vak en de docent vonden. Ik heb zulke mooie berichten daarin teruggelezen, dat doet gewoon heel veel met je. Je krijgt recognition voor je werk. De band die je creëert met studenten is gewoon super tof. Als zij met technische vragen komen en ik kan ze daarmee helpen, dingen uitleggen op een manier dat ze het snappen, zodat ze verder kunnen en uiteindelijk een tof product realiseren… dat geeft heel veel voldoening.”
Wat doe je verder nog?
“Ik heb een eigen bedrijfje, Softsquare, samen met mijn oude klasgenoot Zish, en daarmee bouwen we software op maat. We analyseren bij bedrijven bepaalde processen, en dan gaan we kijken hoe we die processen door technologische innovatie kunnen automatiseren. We gaan nu een app bouwen voor een health care bedrijf, een stress reduction application.”
Hoe gaat het lesgeven in tijden van Corona?
“CMD is on steroids, we zitten in een warme omgeving waar zo veel support en kennis is die we met elkaar delen. Iedereen heeft keihard doorgewerkt in het eerste weekend en op maandag konden we los met online onderwijs.”