Opdrachtomschrijving:
Het doel van het derdejaars project Behavioural Design was om klimaatverandering tegen te gaan door menselijk gedrag te veranderen via een interactief ontwerp. De agrarische sector is een gigantische uitstoter van CO2 en daarom hebben we ervoor gekozen om ons te focussen op consumenten van de Albert Heijn. In een wereld van kortingen, meepakkers en slimme marketing is het essentieel dat consumenten zelf bewust worden van wat zij kopen. Het was aan ons om een systeem te ontwerpen dat de consument bewuster laat aankopen.

Eindresultaat:
Check & Reflect is een herontwerp van de handscanners, app en website van de Albert Heijn. Dit concept toont op het moment van scannen een overzicht van enkele duurzaamheidsaspecten, zoals CO2 uitstoot en herkomst. Ook is er een overzicht beschikbaar waarin direct zichtbaar is welke producten het minst duurzaam zijn. Wanneer consumenten een boodschappenlijst maken, biedt Check & Reflect de mogelijkheid om deze eenvoudig samen te stellen en tegelijkertijd duurzamere alternatieven te selecteren, waardoor zij geleidelijk bewustere keuzes maken. Tot slot is er een functie waarin er bijgehouden kan worden hoeveel voedsel er weg wordt gegooid, waardoor de consument nog bewuster leert om te gaan met boodschappen. Dit concept is gebaseerd op de ontwikkeling van een duurzamer koopgedrag dat keer op keer kan verbeteren. Boodschappen doen is een routine taak en daardoor uitermate geschikt om nieuwe gewoontes aan te leren. Check & Reflect helpt klanten bij elke stap in dit traject.

Link(s) naar meer info / demo(s) / filmpjes van het project:

https://cloud.protopie.io/p/6ba6b92958

 

Afbeeldingen:

8 Comments

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.