Opdrachtomschrijving:
Ik ben met een team sinds de zomer bezig met een start-up. Deze start-up wou personalisatie toepassen maar hoe verzamel je nou data van een gebruiker op een ethische verantwoordelijke manier?

flow

Eindresultaat:
Ik heb onderzocht dat er drie categorieën gebruikers zijn waar rekening mee gehouden moest worden. In volgorde van bezorgdheid om privacy: onbezorgden, pragmatisten en fundamentalisten. Voor het onderzoek heb ik gekeken naar de behoeften van deze groepen en op welk moment welke vraag het beste gesteld kan worden.

Uiteindelijk zijn er twee scenario’s uitgekomen. Waarbij de onbezorgden sneller gevraagd wordt om toegang tot locatiegegevens of om in te loggen met Facebook. Iets wat de andere groep nooit zal doen en dus wordt dit ook niet gevraagd. In beide scenario’s wordt de gebruiker altijd als eerst geïnformeerd over het privacybeleid en kan hij alle verzamelde data instellen in zijn eigen profiel. Ook kan de gebruiker ervoor kiezen om alle data te verwijderen door  middel van één druk op de knop. Iets wat bij de top applicaties op dit moment allemaal niet mogelijk is.

Op een ethisch manier data verzamelen is misschien wel de stap om het internet weer vertrouwen te geven.

privacy

Link(s) naar meer info / demo(s) / filmpjes van het project:

https://www.flinto.com/p/4490c087

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.