Opdrachtomschrijving:
In 2023 zal het nieuwe Nationaal Holocaustmuseum (NHM) zijn deuren openen voor publiek. Voor het NHM hebben wij een activatie ontworpen binnen de voormalige hervormde kweekschool. De activatie moest educatief, digitaal en interactief zijn en niet voor een opstopping zorgen. De volledige uitwerking kost maximaal 10 tot 20 duizend euro. Wij hebben ons gefocust op het thema Westerbork en de bijbehorende/sectie locatie in het museum.

Eindresultaat:
Stories of westerbork combineert de plattegrond van Westerbork, persoonlijke verhalen uit Westerbork en de Westerborkfilm. De onderdelen zijn geplaatst op een interactieve tafel en de film wordt weergegeven in de riviertekst op het misdadenbehang. Met de activatie brengen we citaten uit dagboeken in contrast met een fragment uit de film. De context rondom de film wordt zo duidelijk gemaakt. Op de kaart zal hierbij de locatie van het beeld worden weergegeven in het kamp. De gebruiker staat aan het roer en kiest zelf een locatie. Hierbij zal op de tafel een citaat verschijnen en extra informatie over de auteur. Het bijbehorende filmbeeld wordt op de muur weergegeven. Als de gebruiker klaar is met de activatie is er een mogelijkheid om deze per mail naar huis te sturen en daar verder te bekijken. Met een simpele, maar pakkende installatie proberen we over te brengen dat niets is wat het lijkt op de vaak bibberige en vage beelden uit het voormalige doorgangskamp Westerbork.

Link(s) naar meer info / demo(s) / filmpjes van het project:

https://denzelsoe.stackstorage.com/s/MhbiW8bAnmer5gKJ/en_US

https://hva-cmd.notion.site/hva-cmd/NHM-Groep-1-6b670107c8db46d7979fcf33ca63301d

Afbeeldingen:

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.