Opdrachtomschrijving:
Hoe kan een AR-product bij kinderen van 6 tot 10 jaar lezen stimuleren, de aandachtsspanne verhogen en de taalontwikkeling ondersteunen? Uit cijfers blijkt dat twee op de vijf Nederlandse jongeren niet lezen. Lezen is van belang, naast de magische wereld van fantasie en creativiteit zorgt het namelijk voor een verbeterde taalontwikkeling en grotere woordenschat. Door de visuele kwaliteiten van AR te benutten, kunnen verhalen tot leven komen en de eigen fantasie van kinderen stimuleren.
Eindresultaat:
Het concept is een representatie van wat nu de gedachte achter het lezen is bij veel kinderen. Ze vinden lezen saai en worden niet genoeg gestimuleerd zoals wel gebeurt bij video’s kijken en spelletjes spelen op een tablet. De boodschap is dat erachter gewone of saaie momenten soms een heel mooi moment zit en dat je er alleen maar open voor hoeft te staan. Zo bestaat het concept dus uit drie verschillende lagen; een laag waarbij de gebruiker de fysieke content ziet, direct daarna de laag waarin de gebruiker de informatie verbeeld en gebruikt maakt van diens voorstellingsvermogen. Ten slotte de laag waarin de driedimensionale digitale wereld tot leven komt in het augmented reality gedeelte van het boek. Hierbij weerspiegelt de fysieke laag de gewone wereld en gebeuren er vrij weinig dingen. Wanneer de digitale laag wordt ingezet komen de afbeeldingen van dit verhaal tot leven en verschuilt er een heel ander verhaal onder de eerste beleving.
Link(s) naar meer info / demo(s) / filmpjes van het project:
Afbeeldingen: