was successfully added to your cart.

AlumniIndustry

Creative Industry Tour 2023

By 29 June 2023 No Comments

Het leek wel het Nederlands Kampioenschap Tegen De Wind In Fietsen. Zo hard waaide het op vrijdag 26 mei. Een enthousiaste groep CMD-studenten had zich aangemeld voor de Creative Industry Tour: op de fiets langs bij vier toffe CMD-bedrijven.

Afgestudeerde CMD-studenten die nu werkzaam zijn bij Code D’Azur, Essense, Gardeners en Yummygum deden de deuren open. Ze trakteerden de groep op een rondleiding door het pand en gaven een presentatie over hun bedrijf en wat zij daar nu doen.

Op bezoek bij: code d’azur

Jeroen Thissen (afgestudeerd in 2006) is nu Creative Director bij Code D’Azur. Na zijn afstuderen heeft hij van allerlei soorten functies gehad. Mooi om te horen dat hij – na het winnen van een Golden Dot Award in 2006) een stage kreeg aangeboden bij een bedrijf dat in de jury zat. Toen is het balletje gaan rollen. Bij Code D’Azur hanteren ze het motto ‘stand out – fit in’. Dit vertaalt zich in zowel opvallen als merk, maar tegelijkertijd ook je Customer and User Experience goed op orde hebben.

Via het stageprogramma Les Bleus krijgen student van verschillende opleidingen de kans om samen als ontwerpteam vijf maanden aan een project te werken. Via @lesbleustalents vind je meer info. Of je kunt mailen naar kim@codedazur.com. Tip van Jeroen: zoek tijdens of na je studie een plek waar je lekker veel kan maken. Tip van Kim (stageprogramma): ga desnoods na je studie nog een keer stage lopen bij een bedrijf. Dat is misschien even financieel een paar maanden op een houtje bijten, maar zo kom je wel binnen en kun je jezelf bewijzen.

Op bezoek bij: Essense

Annika van Tent heette ons welkom bij het volgende bedrijf: Essense. Een korte intro door founder Harald Lamberts waarin we meer leerden over Essense. In de kern wordt gefocust op brand / journey / channel en employee experience. Annika (afgestudeerd in 2021) werkt daar nu als UX Designer. In haar werk zit de ‘sweet spot’ tussen service design en user experience design. Bij het aannemen van nieuwe medewerkers en/of stagiairs wordt een goed (studenten)portfolio erg gewaardeerd.

De groep studenten kreeg handige tips voor het maken van een goed studentenportfolio. Waar met name naar wordt gekeken is: je gedachtenproces bij een ontwerp, dat de info beknopt wordt beschreven, dat de opmaak goed leesbaar / scanbaar is, dat kwaliteit van je werk boven kwantiteit gaat (kies een paar goede projecten i.p.v. alles wat je gemaakt hebt) en neem (indien je voor een gesprek wordt uitgenodigd) uitgebreidere info over deze projecten mee.

Op bezoek bij: Gardeners

Yasmine Bouma (afgestudeerd in 2020) is nu Designer bij Gardeners. Met een brede glimlach opende ze de deur van de prachtige Vondelkerk (de thuisbasis van Gardeners). Gardeners noemt zichzelf een ‘purpose driven’ organisatie: voor wie of wat ze werken moet een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Vanuit die gedachten worden strategieën en campagnes ontwikkeld. Een bekende campagne is die van Natuurhuisje. Waarbij de slogan ‘niet vliegen, wel landen’ het in de media erg goed heeft gedaan. Voor Natuurhuisje heeft Yasmine de hele brand identity bedacht. Ze is hier dan ook erg trots op (en terecht).

Leuk om te zien hoe afgestudeerde studenten bij verschillende type bedrijven ook verschillende soorten verantwoordelijkheid krijgen. Bij grote bedrijven ben je vaak onderdeel van een project, bij wat kleinere bedrijven mag je soms een hele brand identity ontwikkelen. Als tip voor stage en/of werkzoekende CMD-studenten gaf Yasmine nog een aantal sites door om eens te bekijken: Agencies of Amsterdam, We Are Ra*W en Jonge Honden.

Op bezoek bij: Yummygum

Maxime Adrichem (afgestudeerd in 2017) is erg blij met haar functie als UX Designer bij Yummygum. Zou dat misschien komen omdat ze daar elke dag om 10.00 uur beginnen? Of door de stand-up meeting elke maandag waarin het team elkaar bijpraat? Misschien komt het wel door de toffe klanten waar ze bij Yummygum aan werken: voor Martin Garrix mochten ze de nieuwe website ontwerpen.

Waarden die ze bij Yummygum hoog in het vaandel hebben staan zijn: Eagerness, Craft en Joy. In de kern richten ze zich op: brand design, visual design, ux design en development. Doordat ze zowel voor grote klanten werken, kunnen ze het zich ook veroorloven om daarnaast kleine organisaties / start-ups te helpen met hun ontwerpvragen. Die cultuur / manier van werken past erg goed bij Maxime.

Het was een erg geslaagde dag. Leuk om te zien dat onze studenten bij zulke professionele en uiteenlopende ontwerpbureau’s terecht kunnen komen. Fantastisch georganiseerd door Pinar Kesenci (alumni community manager). Op de fiets in het zonnetje door Amsterdam en langs bij toffe CMD-bedrijven. Soms ploegen tegen de wind in. Soms lachend met de handjes los van de wind mee genieten. That’s life! Ja toch?

Tekst: Mattijs Blekemolen
Foto’s: Pinar Kesenci
Video: Andere Koek Producties

Pinar Kesenci
Alumni Community Manager
p.kesenci2@hva.nl
06 14 84 44 77

Mattijs Blekemolen
Externe samenwerking
m.blekemolen@hva.nl
06 21 15 61 86

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.