was successfully added to your cart.

Events

ICONS #2: Design Driven Data

By 13 November 2015 No Comments

ICONS #2 – 11 November 2015, TTH Medialounge, CMD Amsterdam

Edward O’Riordan: Designing with data

Edward O’Riordan, senior UX designer bij Booking.com, vertelde tijdens ICONS #2 over de relatie tussen data en design en hoe deze elkaar kunnen beïnvloeden.

Hij is voorstander van het idee dat mensen ontwerpbeslissingen initieel maken op gevoel, waarbij men vervolgens aan de hand van data kan concluderen of deze beslissingen de juiste waren – bijvoorbeeld door middel van gegevens uit Google Analytics. De methode die hierbij voornamelijk gebruikt wordt is het zogenaamde A/B-testen, waarbij men een percentage van het verkeer een nieuwe aangepaste versie van het product voorlegt en monitort hoe dit verkeer hierop reageert in vergelijking met de originele versie. Vervolgens kan men het besluit nemen om een aanpassing definitief te implementeren, mocht deze zich hebben bewezen als een toevoeging voor het product. Men gaat hierbij uit van ‘Design driven data’ en niet ‘Data driven design’. Een ontwerp beïnvloedt de data die eruit komt en wordt niet vooraf vormgegeven aan de hand van de data. Mensen nemen de beslissingen en niet de data. Zo is ontwerpen een menselijke activiteit die tijd en aandacht vergt en zeker geen lopende band werk is.

Ook heeft Edward het over een ‘Don’t tell me what to do’-mentaliteit, waarbij men tegen een alwetende baas is die jou precies vertelt wat er gedaan moet worden. Hij krijgt vaak een ongemakkelijk gevoel bij het zien van zo’n persoon. Volgens hem moet men juist samenwerken met een groep mensen die elkaar als gelijke behandelen, waar iedereen de vrijheid heeft om bepaalde beslissingen te maken en waar het maken van fouten een unieke cultuur creëert. Zo is het maken van fouten in een zeker zin alleen maar goed en leerzaam. Dit is tevens hoe de circa 100 designers bij Booking.com te werk gaan. Zij krijgen de vrijheid om te experimenteren met aanpassingen en kunnen deze doorvoeren wanneer deze succesvol zijn gebleken.

Een van de belangrijkste dingen die je als (UX) designer in je achterhoofd moet houden is dat het allemaal draait om de gebruikers, de mensen die jij moet gaan helpen. Maak ontwerpbeslissingen ten gunste van deze mensen en geef hen expert status.

“Open up the world and bring them in.” -Edward O’Riordan

Geschreven verslag: Eric Janssen (CMD-student) www.eric-janssen.com

Videoregistratie hieronder gemaakt door CMD student Dale Schnieders en Evita Zethof (ook fotografie).

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.