Opdrachtomschrijving:
Aanleiding: Schizofrenie wordt vaak niet goed begrepen door personen die er zelf niet aan lijden. Doelstelling: Ik wil een (interactief) media product ontwikkelen dat een representatie biedt van hoe een patiënt schizofrenie ervaart, voor de naasten die geen besef hebben van deze aandoening, om te leiden tot een gesprek tussen de patiënt en haar/zijn naasten en het negatieve/verkeerde beeld hopelijk doorbreekt en dit wil ik bereiken door middel van film, geluid en/of virtual reality.
Eindresultaat:
Mijn eindproduct is: Een mobiele applicatie die gebruikt wordt door de zorgverlener die bepaalde symptomen kan invoeren die de patiënt ervaart en die vervolgens ervaren kunnen worden door de patiënt haar of zijn naasten. De zorgverlener legt vervolgens de telefoon in een Google Cardboard, overhandigt deze aan de naasten die de oortjes in doen voor het geluid en de Google Cardboard opzetten en zo de psychose ervaring beleven. Mijn product kan worden ingezet tijdens de behandeling in medische praktijk maar kan ook thuis worden ervaren via desktop, tablet of mobile en ook zonder Google Cardboard.
Reactie van de gebruikers: Uit mijn Usability tests met zowel een psycholoog, ervaringsdeskundigen en leken bleek dat de applicatie voor meer inzicht in de aandoening zorgt en het ook meer begrip oplevert bij de doelgroep. De doelgroep krijgt een veel betere indruk van wat hun geliefde ervaart tijdens een psychose, iets dat ze voor de applicatie niet nog hadden.
Link(s) naar meer info / demo(s) / filmpjes van het project:
https://oege.ie.hva.nl/~klavert001/
https://youtu.be/anCAfavn5Z8
Ontwerpdocumentatie voor de jury is op te vragen bij Tom (via mail aan Mattijs Blekemolen)
Afbeeldingen:
Normale ervaring:
Psychose ervaring:
Erg interresany