Opdrachtomschrijving:
Scholen in Amsterdamse probleemwijken kampen met personeelstekort en leerachterstanden. Kleuters met een anderstalige achtergrond beginnen hun schoolcarrière met een taalachterstand. Onderzoek een inclusieve taal-applicatie voor kleuters die nauwelijks Nederlands spreken én niet kunnen lezen. Ontwerp samen met leerkrachten op Amsterdamse probleemscholen AVG-proof lesmateriaal voor Voice. Maak het zó bruikbaar dat ALLE Amsterdamse kinderen er mee gaan oefenen, ook op afstand van school.

Eindresultaat:
VOCAB is een ontwerp, plus een werkende POC van een Google Action en CMS met leerlingvolgsysteem. Kleuters oefenen zelfstandig Nederlandse woordjes met een combinatie van Voice en Visuals. Leraren kunnen met het CMS snel en eenvoudig individueel lesmateriaal maken en delen, en de voortgang van ieder kind bijhouden. VOCAB is ontworpen met Inclusive Design principes, vanuit de beperkingen van de AVG. Oorspronkelijk bedacht voor voor kinderen met een taalachterstand, blijkt VOCAB tijdens het onderzoek waardevol voor ALLE Amsterdamse kleurers, ongeacht hun afkomst.  VOCAB is gemaakt door multi-disciplinaire HvA studententeams uit twee leerjaren van verschillende opleidingen, samen met leerkrachten, designers, onderwijskundigen en jonge kinderen. Het is een echt samenwerkingsproject: door samen te ontwerpen met alle stakeholders is het mogelijk een écht waardevolle Voice Interface te ontwerpen. De POC wordt door één van de opdrachtgevers verder ontwikkeld tot een publieke service.

Link(s) naar meer info / demo(s) / filmpjes van het project:

https://bot.je/vocab/


Afbeeldingen:

One Comment

  • Sylvia Schrandt says:

    Wat geweldig bedacht zeg!
    Ziet er heel goed uit!
    Lijkt ook eenvoudig te doen voor de kinderen.
    Bij ons op het kinderdagverblijf lijkt het mij ook geweldig om mee te werken.
    Geweldig project van deze studenten!
    Mijn complimenten!

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.