Opdrachtomschrijving:
Bollebozen is een initiatief die in het leven is geroepen door bol.com om taalachterstand en het gebrek aan digitale vaardigheden bij kinderen tegen te gaan. Dit zijn factoren die leiden tot maatschappelijke ongelijkheid. Met name bij kinderen uit achterstandswijken lijkt het leesniveau achteruit te gaan. Om een bijdrage te leveren aan de oplossing bood ik aan om een digitale interventie te ontwerpen dat het verschil zou kunnen maken. Zogezegd, zo gedaan (met veel plezier).

Eindresultaat:
Even in een notendop, uiteindelijk heb ik een mobiele applicatie ontworpen die kinderen stimuleert, motiveert en uitdaagt om te blijven lezen. Het doel was om kinderen van 9-11 jaar oud uit achterstandswijken in Nederland aan het lezen te krijgen en vooral aan het lezen te houden. De doelgroep is veel te vinden op sociale media-platformen. Echter is dit niet de aanleiding waarom kinderen te weinig lezen. Maar de strategieën die deze sociale sociale media-platformen gebruiken zijn wel heel effectief (effectief in het hooked houden van de gebruikers). Dit heeft ertoe geleidt dat ik een aantal van deze features verwerkt heb in de oplossing. Doormiddel van o.a. streaks en stories blijven kinderen lezen. Maar wat heel uniek is aan de oplossing is dat kinderen samen kunnen lezen op afstand en tijdens het lezen leuke quizjes kunnen spelen. Alle features zijn getest met de doelgroep, zij kunnen in ieder geval niet wachten tot dat deze applicatie gerealiseerd wordt gaven zij aan.

Link(s) naar meer info / filmpjes van het project:

Promovideo

Prototype Adobe XD

Afbeeldingen:

 

One Comment

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.